עקרון 6: מתחרות לשיתוף
להעביר את יחסי הגומלין בכל התחומים מתחרות לשיתוף פעולה.
אי אפשר להתחרות במוזיקה, כי אז זה לא יישמע יפה. דרך קלה להתחיל היא לתת למוביל לקרוא קריאה ושהקבוצה תשיב. בשלב הבא תעשה קריאה וחזרה בשתי קבוצות - האחת קוראת והשניה משיבה. לאחר מכן השתמשו בשני קולות שמשלימים אחד את השני. אי אפשר לשיר בשני קולות לבדך, חייב להיות קול שני, אחר. תחילה זה קשה ואולי אפילו מטריד לעבוד ביחד, אך ככל שמתאמנים, זה נעשה יפה יותר. ה"אחר" שבתחילה מפריע נעשה חיוני כדי לשיר שיר יפה.
תמי, מורה למוסיקה
בזמן הפסטיבל, מצא נסיבות שמזמינות שיתוף פעולה ועבודת צוות, כגון: הכנת אוכל, הכנת המגרשים, קישוט, תכנון פעילויות, תכנון הזמן החופשי. בכל בית-ספר יש הרבה הזדמנויות כאלה - פעילות שירות בבית הספר, שעורי אומנות, עבודות חקלאיות עונתיות של איסוף יבולים, משחקים של שיתוף וכן חוויית מנהגי הדת אחד של השני.
קבוצה עבודה של אולינפיס
השינוי בילדים, לא במידה אחידה, אך בכל מקרה היה מדהים. כמו רובנו, הם הגיעו עם פחדים, סטריאוטיפים, ודעות קדומות, אבל בזמן הפסטיבל הפחדים האלו נמוגו. אף אחד לא שפט אותם, וכך הם לא הרגישו צורך לשפוט אחרים. לא ציפו מהם להיות חזקים או טובים יותר, לא היתה תחרות, הם היו צריכים להיות עצמם, הכי עצמם שיכלו. אהבו אותם עבור מי שהינם באופן בלתי תלוי או מותנה.
הילית מורה לאומנות
אנחנו צריכים לחשוב מחדש מתי אנו מתחרים ומתי משתפים פעולה. בכל ספורט חייבים מידה רבה של שיתוף פעולה. שיתוף פעולה ושותפות בהבנת החוקים, איך משחקים ומה נחשב לספורטיבי ומה מחוץ למקובל. מחקר מדעי עדכני גילה, כי 90% מכל תהליכי הגומלין בטבע הינם שיתוף פעולה ורק 10% הם תחרות על משאבים. אך ברוב הפירסום המדעי שמים דגש על התחרות. התרבות שלנו גם היא מדגישה את התחרות ומדלגת על העובדה שרוב הזמן אנו משתפים פעולה. אנחנו צריכים להדגיש את העובדה הפשוטה והבסיסית הזאת של מפגש אנושי. ספורט ואומנות הם שני מישורים מעולים להתחלת החשיבה-מחדש בנושאים הללו.