"...הורי אביה, סיפרה מניה שוחט (וילבושביץ'), היו יהודים מתבוללים בעלי נכסים רבים.הם התנהגו כמו בעלי אחוזות רוסים, חיו חיי עושר עם עבדים ומשרתים. סבה עבד כספק בצבא הרוסי והצליח להשיג זכויות יתר, שרק יהודים מעטים זכו בהן. למשל, רשיון נהיגה לעיר סנט- פטרבורג ולעיר מוסקווה. אורח חייו היה כשל גוי וכל פעם הייתה לו אהובה אחרת. ביתו היה פתוח לקציני צבא והיין נשפך בו כמים. החדרים היו מלאים תמונות יקרות, בעיקר של צארים וגנרלים וגם החגים היו חגי גויים. מניה לא אהבה את כל הדברים האלה. סבה נעדר הרבה מהבית ולכן ניהלה סבתה את העסקים. גם היא נהגה כמו גויה וניסתה להידמות ככל האפשר לנשות האצולה הרוסית. מניה לא הצליחה להבין אף פעם כיצד יכלה סבתא כל-כך לא לאהוב את הדת היהודית ?".
"... האח משה קירב את מניה שוחט (וילבושביץ') אל המהפכה הסוציאליסטית, שרצתה להשיג שוויון בין אנשים. הסוציאליסטים המהפכנים רצו שלא יהיו אנשים עשירים מאוד או עניים מאוד ושלא יהיו אנשים שיש להם יותר זכויות מאנשים אחרים. משה היה גדול ממנה ב-10 שנים, חבריו הסטודנטים היו מגיעים לביתם ומתווכחים על רעיונות המהפכה. מניה הייתה מאזינה להם. משה היה, תוסס, גועש, בעל שאיפות כמו אביהם. הוא אמנם הצטיין בלימודיו, אבל החליט להיות פועל ככל הפועלים ולא חלילה בנו של בעל אחוזה עשיר. לכן עזב את הבית והיה פועל בטחנה רחוקה. משכו אותו חיי העוני ופשוטי העם בכפר...".
"... למשפחת מאירסון נולדו שמונה ילדים, אולם נותרו בחיים רק שלוש בנות. שיינה הבכירה, גולדה וציפורה. המשפחה הייתה ענייה מאד. לא תמיד היה מה לאכול בבית וגולדה הייתה רעבה רוב הזמן...".
"לבד בחדר, אליעזר בן-יהודה המשיך לקרוא עברית. המחשבות על שחרור בולגריה העסיקו אותו. הוא חשב בלבו: 'בולגריה תהיה חופשית, אך מדוע שהעם היהודי לא יהיה חופשי. האם העם היהודי גרוע מהעם הבולגרי? האם אין זכות לכל עם ועם לחיות ולשאוף לחופש? לעם היהודי ישנה ארץ-ישראל שהוא יכול לשבת בה'...".
"גולדה מאיר (מאירסון) זכרה את הפחד הגדול שלה מפוגרומים. פרעות שבהם תושבים רוסים, לא יהודים, פגעו ביהודים. גולדה זכרה במיוחד מקרה אחד שבו אביה סגר את דלת ביתם בקרשים נגד הפורעים. בסוף לא הגיעו הפורעים לביתם, אבל גולדה זכרה את הפחד הגדול וידעה שהוא בא בגלל היותם יהודים. היא הייתה עצובה היות שאביה לא יכול היה לעשות דבר מלבד חסימת הפתח בקרשים...".
"מדיניות אפליה כלפי יהודים התבטאה בחוקים כתובים וחוקים לא כתובים, בתקופת ילדותו של אברהם 'יאיר' שטרן. העם הפולני הסכים ברצון לקבל את החוקים. בהתחלה החרימו הפולנים עבודה יהודית, לאחר מכן החרימו יהודים שעבדו בשירות המדינה, סילקו יהודים ממפעלים ממלכתיים, פיטרו אפילו מורים יהודים שלימדו בבתי-ספר יהודיים, ובמקומם קיבלו מורים פולניים...".
"... אליעזר בן-יהודה התבונן אל הסביבה החדשה. בבית היו ספרים מסודרים בארונות, תמונות על הקירות, עציצי פרחים בחלונות, שטיח על הארץ, שולחן כתיבה, כיסאות נוחים וספה עם כריות רקומות. אליעזר חשב לעצמו שאפילו גן-עדן לא יכול להיות מקסים יותר. עיניו נמשכו אל הספרים. הוא ניגש ופתח אחד מהם וקפץ בבהלה: הספר היה בשפה שלא הכיר, גם השני, השלישי, ואליעזר לא ידע לקרוא בהם. שלמה נפתלי הסביר לו כי אלה חיבורים חשובים מאד של תלמידי חכמים גדולים יהודים. הוא אמר לאליעזר: 'אל תתייאש, יש בחיים תעודות אחרות מחוץ לספרי הקודש, גם אתה תלמד ותקרא את כל הספרים האלה'.
אליעזר המשיך לשמור על חוקי הדת, מארחיו היו חילוניים, אבל הם כיבדו את דרך חייו. דבורה, בתו של שלמה נפתלי, התחילה ללמד את אליעזר רוסית. במשך כל החורף למד אליעזר את השפה הרוסית. הוא התחנך לדבר יהודית-אשכנזית ולקרוא עברית, ועכשיו הוא היה צריך להתרגל לדיבור הרוסי, וגם ללמוד לקרוא ולכתוב. הוא רצה ללמוד גם צרפתית כדי שיוכל להיכנס לכיתות הגבוהות בבית-הספר. מדי פעם חזר לישיבה, כי לא רצה להינתק בבת אחת מלשון הקודש...".
"... כולם שמחו לראות את אליעזר בן-יהודה וגם הוא שמח להיות שוב במשפחה. אליעזר סיפר להם שהוא נוסע ללמוד באוניברסיטה. הוא הבטיח לדאוג לאימו כשתהיה זקנה. אמו הבחינה בשינוי שחל בבגדיו: הוא לא לבש עוד את הבגדים השחורים הארוכים וגזז את הפיאות. היא לא העירה לו על השינוי. היא ביקשה ממנו שיישאר יהודי טוב, כי הרגישה שהיא צריכה לנסות ולשמור על יהדותו של אליעזר. אליעזר קידש על היין והחלות, והשבת בכל קדושתה חדרה לתוך הבית...".
אמנסיפציה
הפירוש המילולי של המושג אמנסיפציה הוא 'שחרור'. משמעותו קבלת זכויות אזרחיות מלאות. במדינות שיהודים קיבלו זכויות אלה הם החלו להשתלב בחברה הנוכרית, כלומר, לעבוד בכל המקצועות, ללמד במוסדות אקדמיים, לגור במקומות שונים וכד'. ה'אמנסיפציה' הקנתה אפשרויות לבטל הבדלים בין גויים ובין יהודים.
לאומיות / רוח האומה
קבוצות רבות באירופה החלו להדגיש את העבר המשותף, שפת הדיבור הייחודית והשטח המשותף, שהפכו אותם ללאום. תופעה זו נקראת הכרה לאומית. כמה מקבוצות אלה נאבקו להיות חופשיים ועצמאיים. יהודים רבים שחיו באירופה, חשו שאינם חלק מההיסטוריה המשותפת של אף אומה, ותחושה זאת חיזקה בהם את ההכרה באי-השייכות ובניכור. רבים מהם חיפשו קשר ללאום שלהם - הלאום היהודי.
תנועות חברתיות: סוציאליזם
אנשים רבים התרעמו על הסדר הכלכלי-חברתי-מדיני הקיים. הם שאפו לשוויון ולצדק בין בני האדם בכל תחומי החיים. הם רצו ליצור חברה חדשה ללא מעמדות אשר בה יהיו חובות, זכויות והזדמנויות למנהלים, לעשירים, לפועלים ולעניים. יהודים רבים השתלבו במאבק של תנועות חברתיות למען שוויון וצדק, ולמרות זאת רבים מהם זוהו עם בעלי הממון.
שינויים חברתיים כלכליים באירופה
בזכות השינויים הטכנולוגיים והתקדמות המדע הכפילה אוכלוסיית אירופה את מספרה, לאחר מאות שנים של קיפאון בגידול האוכלוסייה. כמו כן, נוצרו מקצועות חדשים ואחרים נעלמו. המצב החדש יצר בעיות כלכליות וחברתיות קשות.
השכלה
תנועה חברתית רוחנית שהחלה בקרב יהדות גרמניה בסוף המאה ה-18 חתרה לפעול למען הבלטת תרבותו החילונית של העם היהודי. הדגש היה על לימודים חילוניים ולא דתיים, ועל כתיבת ספרים בעברית שאינם ספרי קודש. השינויים היו גם בסגנון הלבוש שהפך להיות לבוש חילוני: חליפות, עניבות, שמלות אופנתיות.
התבוללות
צורות ודרגות שונות של התקרבות יהודים לחברה שבה חיו, וניסיונותיהם להשתלב בתוכה. מקצת מהיהודים ויתרו על דתם לחלוטין ואחרים מצאו פשרות ושמרו, למשל, בביתם על חוקים ומנהגים מסוימים, וכלפי חוץ היו ככל הגויים. יהודים לא מעטים ראו בהתבוללות מפתח להצלחה בהשתלבות בחיי הכלכלה והחברה. יש מתבוללים שראו בהתבוללות את הפיתרון ל'שאלה היהודית' בעולם.
אנטישמיות מודרנית
עד לתקופה זו הוסברה שנאת היהודים במניעים דתיים. כשתנועת האמנסיפציה התרחבה ובעקבותיה חדרו היהודים לחיי הכלכלה והחברה, ראתה אוכלוסיית הגויים ביהודים מתחרים. בשל שינויים אלה חדלה הדת להיות ההסבר היחיד לשנאת יהודים. ההסברים החדשים היו גזעיים, פוליטיים וחברתיים.
ירושלים, י"ז תמוז 7.7.1909
ביילין !
אתה רוצה שאכתוב לך בכובד ראש, כי תבוא, אולם אני איני יכול לכתוב לך זאת אפילו בקלות ראש. אקלימה של הארץ קשה ואוכלים פה קדחת, להשתכר אין במה, אין! ..... אני למשל אם הייתי נמצא באורח פלא בלונדון - לא הייתי יוצא משם... ביילין ! אתה יודע כי אני אוהב אותך, אתה יודע כי הייתי רוצה להתראות איתך, אבל אני אומר לך: אל תיסע! וגם אני, אם היה איזה מקום שימשוך אותי - הייתי נוסע מפה היום הזה!
שלך בכל הלב,
י.ח. ברנר
פתח תקווה, כ"ט כסלו תרס"ז
יקירי!
... אצלכם קר, ופה - אביב נעים וחמים. השמים זכים ובהירים, האויר מסונן, רך, רענן ומצנן. האילנות מלבלבים ופורחים, הגבעות עטופות בדשא ירקרק חרוץ... בבוקר בבוקר יצאו חבורות פועלים עברים, חבורות בנות ,1016 צעירים וצעירות, לעבודה בפרדס, לקטוף תפוחי זהב...
העבודה בפרדס היא מן היותר קלות ונעימות.... לעבודה אנחנו יוצאים בחצי התשיעית, אבל לעבוד אנחנו מתחילים רק בעשירית, כי אסור לקטוף את התפוחים כשהם עדיין רטובים מהטל... בארוחת הצהריים אוכלים: לחם, ביצים, חלבה ותפוחי-זהב, ולפעמים גם חילקים (סרדינים). אחרים אוכלים גם זיתים ועגבניות - אך אני עוד לא התרגלתי לאכול את המאכלים האלה. ארוחת צהריים נמשכת שלושת רבעי שעה אחריה עובדים עוד שתי שעות וחצי. קצת עייפים שבים אנחנו לאט הביתה, ובסלים אשר בהם אנחנו מביאים לפרדס את ארוחת הצהריים אנו מביאים תפוחי-זהב כאוות נפשנו.
בערב, כשהשמש שוקעת - מחזה נפלא יופיע על שמי הים... גלגל השמש אדום כדם, יורד ושוקע אל תוך הים המתנוצץ בקרני פז, ובשמים מתחלפים צבעים וקסמים - תכלת, אש לבנה, אדמומית עזה...
זוכר אני כי כשהייתי ברוסיה וקראתי על דבר היופי של ערבי ארץ-ישראל לא האמנתי שעד כדי כך יהיו יפים המראות !!!
דוד גרין
קהילה יקרה!
קבוצה של יהודים התאספה בבאזל במין "קונגרס" ובו החליטה על הרעיון שיש לפעול כדי להגיע לארץ-ישראל. אנו כחסידי גור אוסרים איסור חמור שאנשים אלה ישתייכו לקבוצתנו.
אנשים אלה הם כופרים. יש לחכות לביאת המשיח!! רק כשהוא יגיע תגיע הגאולה ובאמת נוכל לעלות לארץ-ישראל. עד שיגיע רגע זה עלינו להישאר במקומותינו, למרות כל הצרות, להתפלל, לשמור מצוות, לחכות ולהאמין שתגיע הגאולה.
נציג חסידות גור
אמריקה 1907
יקירי!
היום שכרנו לנו דירה בריחוק מן העיר, אך בקרבת מקום לאחיי, משום שעדיין 'ירוקים' אנו: איננו יודעים את הלשון, אף לא את מנהגי המדינה וכיוצא בזה. דירה קטנה זו, לו ראיתם אותה, כי עתה נדהמתם. רק באמריקה תיתכן נוחות כזו. ליאלי, הטי אוזנך ושמעי! במקום תיבת אשפה יש ארון קטן מיוחד לדבר, היורד אוטומטית לפח אשפה גדול, והמטבח שבו מבשלים תאווה לעיניים: יש לך מים רותחים בכל עת ובכל שעה, בין ביום ובין בלילה. הטפטים, החלונות, הצבעים, הארונות בכל הקירות ובכל הפינות - גן-עדן לכל דבר! להדיח את הכלים די ברגע אחד, פותחים את הברז והדבר עשוי. אילו ראיתם מה טיבו של שולחן כתיבה באמריקה ! או מהו כסא כתיבה, כסא נוע, בוודאי הייתם ממהרים לבוא לכאן...
שלום עליכם
דצמבר 1909
- - - החברים שקדמו לי נסעו לארץ-ישראל, שרפו את הגשר שביניהם ובין הגלות. האוכל גם אני לעשות כך? שום גשר אין ביני ובין הגלות! אני גדלתי רחוק מהיהדות. חונכתי בסביבה רוסית: הן אני אינטיליגנט! - - - אני אינני ציוני. חברים, אל נרמה את עצמנו! איכה אוכל להיות ציוני ואני אינני יהודי? מילדותי הקיפו אותי סופרים רוסים כמו קרמזין, לרמונטוב ואחרים. גם בפספורט אני רשום בשם רוסי - גריגורי. אם יבוא אליכם 'אינטיליגנט' ויאמר לכם : "קבלוני, אני ציוני", אל תאמינו לו: דעו, כי אין הדבר כשורה, כי הוא מרמה את עצמו ואתכם.
צבי שץ
בראשית המאה הזו, כשהתחילו לדבר על אידיאולוגיה לאומית, אצל כולם היה בלבול מתפיסת העולם החדשה. גם לנוער היהודי היו הרבה התלבטויות לגבי ההמשך. רוח הזמן המהפכנית סחפה גם את הנוער שלנו, אשר התחיל להאמין אמונה עמוקה שהבעיה היהודית אינה אלא בעיה בינלאומית, שפתרונה יבוא רק כשהצדק הסוציאלי ישתלט על העולם כולו, כשיהיה שוויון בין אנשים ממעמדות שונים והקיפוח ייפסק. בבית היהודי התחדשה 'המלחמה' בין אבות ובנים. המשפחה היהודית המתקדמת עמדה במקרים רבים על סף התפוררות בגלל ה'מלחמה' הזו בין ההורים שומרי החומות: באפיק הדתי או באפיק הלאומי-ציוני מודרני - ובין הבנים המתפרצים החוצה, אל העולם הסוציאליסטי הכללי.
פועה רקובסקי