איך לקבל החלטת גורל | ירון זנבל

ביוגרפיה כאשר אנו מזהים קושי או צורך בשינוי, והפתרון כרוך בבחירה בין חלופות – אנו עומדים בפני הצורך לקבל החלטה. אנו נדרשים לקבל החלטות פעמים רבות במהלך חיינו - לצד החלטות שגרתיות ויום יומיות כמו בחירה של מה ללבוש, או מה לאכול, חלק מההחלטות שאנו נדרשים לקבל הן החלטות גורליות, כאלה שישנו את מהלך חיינו.
קבלת החלטת גורל אינה פשוטה והיא לעיתים עשויה להטריד אותנו ולהדיר שינה מעיננו. באמצעות שילוב כוח החשיבה, עומק הרגש ומתנות עולם הרוח, ניתן להגיע להכרעות מיטביות.

אני מקבל את ההחלטה! האומנם?!

האם האדם באמת אדון למעשיו – האם יש בידיו הכוח לשנות את גורלו ולכוון את מסלול חייו?

בחירה חופשית היא ההשקפה שהאדם עצמו קובע לו מרצונו החופשי ולפי בחירתו את דרכיו ומעשיו בחיים. זוהי עמדה פילוסופית ודתית מרכזית, המבוססת על ההבנה שהאדם נושא באחריות למעשיו, ויכול לבחור בין טוב לרע, לשנות את חייו ולהשתפר. גישה זו אינה שוללת השפעות חיצוניות או פנימיות, אך גורסת שהן אינן מכתיבות לחלוטין את עתידו של האדם, ושהוא נשאר בעל השפעה רבה על חייו.

בניגוד לרעיון הבחירה החופשית עומדת ההשקפה הדטרמיניסטית שגורל האדם קבוע מראש, הרואה את האדם כמי שנשלט על ידי כוח עליון חיצוני, אשר קובע את התנהגותו וגוזר את גורלו של האדם.

לכאורה יש ניגוד בין ההשקפות, אך לפי האנתרופוסופיה, אין סתירה בין קארמה (חוקי גורל ופעולה ותגובה) לבין בחירה חופשית; האדם מונע על ידי השפעות קארמתיות, אך הוא בעל בחירה חופשית להתייחס אליהן ולהתפתח דרכן, ובכך ליצור את גורלו העתידי. קארמה אינה מחסום בלתי נמנע, אלא קרקע לפעולה, והבחירה היא הכוח המאפשר לאדם לעצב את תגובותיו ואת מסלול התפתחותו הרוחנית.

האשליה של בחירה עצמונית

כשמדובר בקבלת החלטות בחיינו, נדמה לנו שאנחנו בשליטה ושאנחנו מקבלים את ההחלטה.
מתברר כי גם כאשר אנו מחזיקים בגישה שלפיה לאדם יש בחירה חופשית והחלטותיו הן שקובעות את מהלך חייו, עדיין יש גורמים נוספים או בלתי צפויים שעשויים להשפיע, בינהם:


https://www.youtube.com/watch?v=IXNyOdMCBww&t

https://www.youtube.com/watch?v=k9xaUEPqR8s&t=140s

כיצד לקבל החלטה טובה, זאת השאלה!

כדי לקבל כדי להתגבר על הכשלים וההטיות ולהגיע להכרעות מיטביות, יש לנקוט בתהליך שקול ומאוזן בו נערב הן את הראש (כוח החשיבה), הן את הרגש (בינת הלב) והן את עולמות הרוח (השראה).

שלב ראשון: להחליט עם הראש

בשלב זה חושבים על כל החלופות בצורה שכלתנית 'קרה'. לפי פרמטרים מוגדרים. בכלל זה גם שומעים לעצות של אחר משמעותי כמו ההורים, או חברים (למרות שכל אחד מאתנו הוא שונה. מה שטוב למישהו אחד, עשוי לא להתאים לך). התהליךהשכלתני לקבלת החלטות מורכב מחמישה שלבים:

  1. קביעת המטרות
    נקודת המוצא בתהליך נכון של קבלת החלטות היא קביעת המטרה. יש להקדיש מחשבה לבירור המטרה, לדעת מה חשוב לנו באמת.
  2. בחינת האפשרויות
    מגוון האפשרויות (הדרכים להשגת המטרה) יעזור לנו לבדוק סדרי עדיפויות, לראות את הבעיה בצורה כוללת ובפרופורציות הנכונות. חשוב לבדוק כמה שיותר אפשרויות, כי מכאן תצמח ההחלטה.
    אין להיחפז, אין לבחור באפשרות הראשונה כיוון שהיא נראית כמשרתת בצורה הכי טובה את המטרה, יש "לקחת את הזמן" כדי לא לגלות מאוחר מדי, שהחמצנו את האפשרות הטובה ביותר. בין האפשרויות השונות כדאי לחשוב גם על האפשרות שלא להחליט. אם זאת תהיה ההחלטה, זה יקרה כמובן רק אחרי תהליך מסודר.
  3. איסוף העובדות
    בשלב זה אנו בודקים כל אפשרות לאור העובדות הידועות לנו ואשר נאסוף. יש לדאוג לרכוש את כל הידע הדרוש לצורך קבלת החלטות מושכלות. ככל שיהיה בידינו יותר מידע על כל אפשרות, כך נבהיר אותה טוב יותר לעצמנו ונוכל לשקול אותה בצורה יותר מאוזנת.
  4. שקילת התוצאות
    בשלב זה נבחן כל חלופה על פי השלכותיה האפשריות – הן החיוביות והן השליליות. זה הזמן לחשוב אילו תוצאות יהיו מועילות במיוחד, אילו פחות רצויות, ואיזו בחירה עשויה להשפיע בצורה המשמעותית ביותר על הדרך שנבחר.
  5. בדיקה מחדש
    שלב זה הוא האחרון בתהליך קבלת ההחלטות. יש לעבור שוב על כל התהליך, לשים לב אם נוספו נתונים חדשים, אם חלו שינויים בהערכה וכולי.

נוח לארגן את עבודת ה"ראש" בטבלה בה נותנים לכל אחד מהפרמטרים ניקוד. בסוף סוכמים כמה נקודות קיבלה כל אפשרות.

חלופה 1חלופה 2חלופה 3
תחום להשוואה
תחום להשוואה
...
אך האם ה"ראש" מספיק לקבלת החלטה?
כאשר מתקבלת תוצאה שכלתנית של ה'ראש' בלבד, היא עשויה לעיתים לאכזב ולסתור את ה'קול הפנימי', מה שמדגיש את הצורך הבלתי נמנע של אימות רגשי של ההחלטה.

שלב שני: להחליט עם הרגש

עולם הרגש עשוי לעיתים להיות רלבנטי ביותר לקבלת החלטה ועבודה מודעת עימו תסייע לקבל החלטה אותנטית. כדי לשלב רגש בתהליך קבלת ההחלטות יש לחקור את התחושות לעומק, לזהות ערכים אישיים המושפעים מההחלטה, ולהבין את מקור הרגשות. אחת מהדרכים הפרקטיות לעשות זאת היא לדמיין את העתיד בבחירה בכל אחת מהחלופות האפשריות, בדגש על "איך זה ירגיש?".
לדוגמה: לבני נוער המתלבטים בבחירה בין בתי ספר שונים יעזור לדמיין איך ירגישו בכל אחד מבתי הספר בעוד חודש או חצי שנה. "העלאת התמונה" בדמיון והשאלה "איך ארגיש?" מערבות את עולם הרגש בהחלטה.

Follow your heart but take your brain...
על אף היותו כלי משמעותי ובעל חשיבות רבה, הסכנה בקבלת החלטה לפי הרגש לבדו תלויה באופיו הבלתי רציונלי, שעלול להוביל אותנו להחלטות שגויות או בלתי סבירות.

שלב שלישי: להחליט עם הרוח

השלב השלישי והאינטגרלי בתהליך קבלת ההחלטות הוא הפנייה לרוח, לאינטואיצה. אין הכוונה לתחושת בטן מיידית, אלא לאותה בינת לה, אותה ידיעה בלתי אמצעית ולפעמים פתאומית, שחודרת לנשמת הדברים מתוך הארה פנימית. על מנת לאפשר לחוכמה פנימית זו להתגבש, מומלץ בתהליך המעשי לא לקבל את ההחלטה מיד אלא "לישון על זה" - כלומר לתת למחשבות ולרגשות לעבוד ברקע, ולקום בבוקר עם ראיה ברורה של הדברים. האינטואציות שבאות לנו בלילה מאוד חשובות בקבלת החלטות. עם זאת, חיוני לזכור כי האינטואיציה עלולה "להיות מתעתעת", ולכן יש לבדוק אותה באופן לוגי ושיטתי לאחר שההחלטה התקבלה אינטואיטיבית. דוגמה לבעייתיות זו היא כאשר אנו מקבלים החלטה מראש (אולי אינטואיטיבית) ואז מכוונים את כל תהליך איסוף העובדות והחלופות המסודר כדי לתמוך בהחלטה שכבר קיבלנו מראש. לכן, השלב האינטואיטיבי צריך להיות שלב שבו האיזון בין ה'ראש' לבין ה'בטן' מאפשר להשראה עמוקה יותר לעלות.

להחלטה אין כל משמעות ללא ביצוע. לאחר שהשלמנו את כל התהליך, וערבנו את החשיבה, הרגש והרוח - עלינו לערב גם את כוחות הרצון, ולפעול בהתאם להחלטה.

טעויות בקבלת החלטות

ואחרי שחשבנו, והרגשנו, וחלמנו את ההחלטה, עדיין - יתכן וטעינו בקבלתה. הסיבות לביצוע טעות בקבלת החלטה מגוונות ובין השאר ניתן למנות את הסיבות הבאות:

לאחר קבלת החלטה שגויה, חשוב לקחת רגע להירגע ולעבד את הרגשות, ולאחר מכן לנתח את המצב: לזהות את ההתנהגויות והמחשבות שגרמו להחלטה, לחפש למידה מהטעות, לנסות להבין מה ניתן לשנות או לתקן, ולגשת להחלטה הבאה בגישה חיובית יותר. מצד שני... מחקרים בפסיכולוגיה מראים שרובנו נוטים ל"הטיית האישוש" – כלומר, לחפש הוכחות שתומכות בהחלטות שלנו גם כשהן לא טובות, כדי לא להודות שטעינו.

מקורות

בחירה חופשית ביהדות | גשר מפעלים חינוכיים
קבלת החלטות ושימוש בידע | פרופ' עמירם רביב וד"ר עדנה כצנלסון
האם אדם מושחת יכול להיות מנהיג טוב? | לירז מרגלית
האם בקרוב רובוטים יוכלו לקבל את ההחלטות הקשות עבורנו? | לירז מרגלית