תקופות בוטניקה בכיתות ה'-ו': לצמוח עם הילדים | ירון זנבל
מפשוט למורכב, מרך למעוצב, מדמיוני למציאותי, מתלות לעצמאות.
התבגרות.
יא וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע, עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ, אֲשֶׁר זַרְעוֹ-בוֹ עַל-הָאָרֶץ; וַיְהִי-כֵן. יב וַתּוֹצֵא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע, לְמִינֵהוּ, וְעֵץ עֹשֶׂה-פְּרִי אֲשֶׁר זַרְעוֹ-בוֹ, לְמִינֵהוּ; וַיַּרְא אֱלֹהִים, כִּי-טוֹב. יג וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם שְׁלִישִׁי.
התבוננות בילדי כיתה ה' בחצר מגלה תמונה מרתקת של שחרור העולם הישן, הילדי, והתקדמות אל עבר העולם החדש – העולם של "הגדולים": בתחילת כיתה ה' ילדים עדיין משחקים משחקי ילדות – מדלגים, מצחקקקים, משחקים משחקי דמיון בחול, וככל שמתקדמת השנה, מוצאים אותם יותר עם משחקי כדור, לצד תלמידי הכיתות הבוגרות יותר, או מדברים בקבוצות קטנות במרחבים פרטיים – חלק ניכר מהמשחקים שנהגו לשחק בעבר פשוט "משעמם" אותם.
הילדים חווים תקופת מעבר – וכמו לכל תוכנית הלימודים בחינוך ולדורף, כך גם לתקופות הבוטניקה בכיתות ה'-ו' תפקיד חשוב במתן מענה לשלב ההתפתחותי בו נמצאים הילדים.
כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה
כְּמוֹ הָאָדָם גַּם הָעֵץ צוֹמֵחַ
כְּמוֹ הָעֵץ הָאָדָם נִגְדָּע
וַאֲנִי לֹא יוֹדֵעַ
אֵיפֹה הָיִיתִי וְאֵיפֹה אֶהְיֶה
כְּמוֹ עֵץ הַשָּׂדֶה
מתוך עץ השדה | נתן זך
באופן מסורתי יש שתי תקופות בוטניקה בביה"ס היסודי. בעוד שבחלק ממדינות העולם שתיהן נלמדות בכיתה ה', הרי שבישראל אחת נלמדת בכיתה ה' (לרב בחורף), והשנייה בכיתה ו' (לרב באביב):
תלמידי כיתה ה' נמצאים כאמור בחלק מאוד מעניין וחשוב בהתפתחות שלהם: מחד, הם עדיין אוחזים בתחושת פליאה ודמיון ילדותי, ומאידך הם כבר אינם מרגישים שהם שייכים, כמו פעם, למרחב של ילדים צעירים יותר ומגלים עניין הולך וגדל בעולם סביבם. תלמידי כיתה ה' גדלים, כאילו היו זרע שפרץ דרך האדמה ומתחיל לנבוט. בשנותיהם הצעירות הם זוכים לטיפול חם ובטוח של סביבתם; הם מוחזקים והפוטנציאל שלהם עדיין מוכל. אבל בשנת מעבר זו, הם מתחילים לנבוט, לגדול ולעמוד על שלהם.
תקופת בוטניקה בכיתה ה' מתחילה בצורה רכה ואיטית. כמו תלמידי כיתה ה', כך עוסקת התקופה בצמחים הפחות "עצמאיים" – הטחבים, החזזיות והשרכים, שזקוקים לקצת יותר תמיכה וטיפול מאחרים. זוהי תקופה קסומה, אפופה במסתורין ובפליאה. המורים משתמשים בשירה, בסיפורים, ומבקשים מהתלמידים להשתמש בחושיהם בזמן שהם לומדים על הצמחים המיוחדים הללו. מכיוון שתלמידי כיתה ה' עדיין במקום ילדותי ודמיוני יותר, התקופה בכיתה ה' פוגשת אותם בצורה מושלמת במקום שבו הם נמצאים בהתפתחותם. חזזיות וטחבים מסתמכים על אחרים, כגון גזע עץ חסון, כדי לשגשג ולצמוח; בדיוק כפי שלתלמידי כיתה ה' עדיין נוח יותר בחיבוק בטוח של דמיונם ובהדרכת אחרים.
התבונן בפרח!
זהו פרפר הנצמד אל האדמה
התבונן בפרפר!
זהו פרח שהשתחרר אל העולם
תקופת הבוטניקה בכיתה ו' שונה באופן משמעותי הן בתכולתה והן באופן הצגת תכנית הלימודים. עצים ופרחים הם הנושאים העיקריים שנלמדים, אך הקסם והפליאה מפנים מקומם לפירוט מדעי יותר.
עצים מסווגים כעת לחד ודו פסיגיים על-ידי התבוננות במבנים ובמאפיינים השונים שלהם,
הבחנות והגדרות בין חלקי ואיברי הצמח השונים נסקרים ונלמדים
הפרחים נחגגים בשל יופיים, וגם מנותחים בקפידה כדי לזהות את חלקיהם הרבים, כגון עלי הכותרת, עלי הגביע, איברי הרבייה ועוד.
תהליכי הנשימה וההטמעה (פוטוסינתזה) בצמחים נלמדים ברמה מדעית,
וקשרים לתחומים אחרים כמו מתמטיקה ואומנות נחשפים.
הצמחים הנלמדים בתקופה זו הרבה יותר "עצמאיים" באופן תפקודם, ויש להם תכונות אינדיבידואליות רבות שהופכות אותם לייחודיים ומיוחדים בעולם הצמחים העצום.
כך במעבר של התלמידים לכיתה ו': הם מוכנים יותר לממש את עצמאותם, מתחילים לגלות את עצמם כאינדיבידואלים ופוסעים עוד ועוד פנימה לעולם ריאליסטי יותר.