דרכי הערכה
מקור: אתר חינוך ולדורף בישראלתהליכי הערכה נכונים אינם מנותקים מהתהליך החינוכי אותו הם אמורים להעריך. כמו כל מרכיב אחר בהוויה החינוכית, גם תהליכי ההערכה בחינוך ולדורף נובעים מתפיסת העולם השלמה של חינוך זה, וקשורים ליתר מרכיביו. העקרונות הבאים מנחים את תהליכי ההערכה בבית ספר ולדורף:
הגישה ההתפתחותית: גישה זו הנה הלב של בית-ספר ולדורף. הרעיון שהילד עובר במהלך ילדותו התפתחות, ושהתפתחות זו ניתנת למעקב, לימוד והבנה עובר כחוט השני בכל ההוויה החינוכית של בית-הספר. תהליכי ההערכה מקבלים גם הם מהבנת שלבי ההתפתחות של הילד את משמעותם. מכאן שבבית-הספר ולדורף מותאמים תהליכי ההערכה לגיל הילד, להתפתחותו האישית ולבשלותו במישורים השונים של הווייתו. תהליכי ההערכה עצמם עוברים במהלך צמיחת הילד התפתחות. הם משתנים ומקבלים צורה חדשה בכל כיתה וכיתה ובכל גיל וגיל. כלי הערכה מסוים יהיה נכון וטוב רק לכיתות הנמוכות, ויאבד כל משמעות בכיתות הגבוהות, וכך גם הפוך. כמו כן יעשה בבית-ספר ולדורף ניסיון להתאים כלי הערכה לכיתה מסוימת, לקבוצת ילדים וכן לילד עצמו. כך מדובר על תהליכים וכלי הערכה דינמיים, גמישים ובעלי טבע של התאמה אישית.
הגישה הרב-תחומית: בית-ספר ולדורף מנסה להתייחס לתלמידיו בצורה השלמה והרחבה ביותר. בגישה החינוכית זו רואים את ישות הילד כשלמות הכוללת בתוכה צדדים וגוונים רבים ושונים. גוונים רבים אלו, איכויות שונות אלו כולם חשובים ובעלי משמעות לילד ולאדם. מובן שלאור גישה רב-תחומית ושלמה זו יש לתהליכי ההערכה מובן שונה לגמרי מהמקובל. אלה אינם אמורים לתת תמונה רק אודות יכולת התלמיד להפנים מידע ולעבדו כראוי. לתהליכי ההערכה בבית-ספר ולדורף מושא רחב וגמיש. הם מנסים לתת תמונה, לבחון וללוות מישורים רבים, מישורים שלעיתים הנם מאד אישיים, עמוקים ושונים מהמקובל.
מישורים אלו יכולים לדוגמה להכיל: יכולות חברתיות, יכולת וכשרון בתחומי אומנות שונים, יכולת בתחומי עבודת היד בסדנאות המלאכה, יצירה חופשית בתחום זה או אחר, הצדדים המוסריים של הילד וביטויים בחברה, יוזמה וכוח פעולה בתחומים מסוימים ועוד.
לאור הגישה הנ"ל בתחום ההערכה נבנו בחינוך ולדורף על מסגרותיו השונות כלי הערכה רבים ומתודות שונות של הערכה. חלק מכלי הערכה אלו יובאו בזה.
- דיאלוג מתמיד בין המורה והתלמיד. במסגרת דיאלוג זה נעשה תהליך הערכה מתמיד, שתלוי כמובן רבות בגיל התלמיד, באישיות המורה והתלמיד וכיו"ב. לדיאלוג זה מקום חשוב בתהליכי ההערכה בבית-הספר ולדורף. בגן ובכיתות בית הספר היסודי מתנהל השיח עם התלמיד יותר בעקיפין, דרך התבוננות המורה והבנתנו הוא, שיח עם ההורים, התבוננות ביצירות האמנות של התלמיד, במחברותיו ועוד. בכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי וכמובן בתיכון מדובר על שיח מודע ופתוח בין המחנכים לתלמידים. מכיוון ששיח זה כה מהותי מוקדשות לו שעות רבות וחלק ממשרת המחנכים מוגדרת לצורך עניין זה.
- הערכה בכתב את מחברות התקופה. מחברות התקופה – מחברות בהן מסכמים התלמידים את עבודתם לאורך תקופת הלימוד, בכתיבה, ציור ורישום, ולמעשה מתעדים את תהליך הלימוד. במחברות אלו יוצרים התלמידים את ספר הלימוד של עצמם הן בצורה עיונית-מחשבתית והן בצורה אמנותית בעלת ביטוי אישי. עם סיום התקופה קרוא המורה את המחברות ומעריך אותן בהתאם לקריטריונים שקבע מראש עם תחילת התקופה. כך מקלה כל תלמיד הערכה קצופה ומתמדת, מידי מספר שבועות, על עבודתו בתחומים השונים.
- שיחות עם הורים. בתדירות קבועה מתקיימות שיחות בין המחנכים לבין הורי התלמיד. בדרך כלל כפעמיים, שלוש בשנה. בשיחות אלו מנסים המבוגרים המלווים את הילד להתעמק בישותו, להבינה וליצור יחדיו את התנאים הטובים ביותר להתפתחותו, הן בזמן בית הספר והן לאחריו. מכיתה מסוימת, סוף בית הספר היסודי או תחילת התיכון, מתקיימות שיחות אלו גם עם התלמידים עצמם.
- עבודות עיוניות. כחלק מתהליכי הלמידה נדרשים התלמידים לעשות עבודות עיוניות בהיקפים שונים, זאת כסיכום פרקי לימוד עיקריים (תקופות לימוד) או חלקים מהם. הדגש בעבודות אלו הוא גם על הצד העיוני וגם על הצד האומנותי-אסתטי. היקפי העבודות ואיכותן עולה עם השנים כאשר השיא הוא לרוב עבודות הגמר לסיום בית הספר בסוף כיתה י"ב. באלו יוצרים התלמידים עבודות עיוניות מקיפות ועבודות אמנות במדיומים מגוונים על נושא מסוים אותו הם בוחרים בסוף כיתה י"א. העבודות מוצגות בתערוכה בסוף השנה ותלמידי י"ב מציגים את עבודתם לפני תלמידי, מורי והורי בית הספר בהרצאה קצרה ו/או בהדגמה.
- עבודות סיכום בתחומי הלימוד האומנותיים-מעשיים: בציור, פיסול, דרמה, תנועה ומחול, מוזיקה, שירה, מלאכות היד, סדנאות המלאכה וכל שילוב אפשרי בין כל אלה יוצרים התלמידים עבודות, מיצגים ופרויקטים מגוונים במהלך שנות הלמידה. עבודות אלו עומדות להערכה, מילולית ובכתב, מצד המורים ובגיל התיכון גם מצד התלמידים עצמם.
- פרויקטים משותפים. בתהליכי למידה של בית ספר ולדורף מקום נרחב לפרויקטים מסוגים שונים. לעיתים מדובר על פרויקט אישי ולעיתים על עבודה קבוצתית של מספר תלמידים. פרויקטים אלו יכולים להיות בממד האמנותי, האקולוגי, החברתי וכדומה. הם עומדים לתהליכי הערכה מצד מורים או מומחים התחום. לדוגמה: הצגה כפרויקט קבוצתי, עבודה משותפת בתחומי הציור או הפיסול, פרויקט מוזיקלי כגון אופרה, מחזמר או קונצרט, יצירה משותפת בתחומי הסדנאות, פרויקט אקולוגי במקומות שונים בארץ ועוד.
- תעודות אמצע וסוף שנה. תלמידי בית ספר ולדורף מקבלים תעודות בכל סוף שנה ולעיתים גם במחצית השנה. הדגש בתעודות אלה הוא על הממד ההתפתחותי של התלמיד עם התייחסות רב-תחומית ככל האפשר. חשוב להדגיש, לא מדובר על הערכה הישגית, השוואתית או מספרית, אלא על הערכת התלמיד ביחס לעצמו, להתקדמותו ולאתגרים שעומדים לפניו בתחומים השונים.
- מגיל מסוים (בדרך כלל מכיתה ח' או ט') שותף התלמיד לתהליכי ההערכה וכל תהליך הערכה נעשה בדיאלוג עמו ובשיתופו.