דרכי הערכה

מקור: אתר חינוך ולדורף בישראל

תהליכי הערכה נכונים אינם מנותקים מהתהליך החינוכי אותו הם אמורים להעריך. כמו כל מרכיב אחר בהוויה החינוכית, גם תהליכי ההערכה בחינוך ולדורף נובעים מתפיסת העולם השלמה של חינוך זה, וקשורים ליתר מרכיביו. העקרונות הבאים מנחים את תהליכי ההערכה בבית ספר ולדורף:

הגישה ההתפתחותית: גישה זו הנה הלב של בית-ספר ולדורף. הרעיון שהילד עובר במהלך ילדותו התפתחות, ושהתפתחות זו ניתנת למעקב, לימוד והבנה עובר כחוט השני בכל ההוויה החינוכית של בית-הספר. תהליכי ההערכה מקבלים גם הם מהבנת שלבי ההתפתחות של הילד את משמעותם. מכאן שבבית-הספר ולדורף מותאמים תהליכי ההערכה לגיל הילד, להתפתחותו האישית ולבשלותו במישורים השונים של הווייתו. תהליכי ההערכה עצמם עוברים במהלך צמיחת הילד התפתחות. הם משתנים ומקבלים צורה חדשה בכל כיתה וכיתה ובכל גיל וגיל. כלי הערכה מסוים יהיה נכון וטוב רק לכיתות הנמוכות, ויאבד כל משמעות בכיתות הגבוהות, וכך גם הפוך. כמו כן יעשה בבית-ספר ולדורף ניסיון להתאים כלי הערכה לכיתה מסוימת, לקבוצת ילדים וכן לילד עצמו. כך מדובר על תהליכים וכלי הערכה דינמיים, גמישים ובעלי טבע של התאמה אישית.

הגישה הרב-תחומית: בית-ספר ולדורף מנסה להתייחס לתלמידיו בצורה השלמה והרחבה ביותר. בגישה החינוכית זו רואים את ישות הילד כשלמות הכוללת בתוכה צדדים וגוונים רבים ושונים. גוונים רבים אלו, איכויות שונות אלו כולם חשובים ובעלי משמעות לילד ולאדם. מובן שלאור גישה רב-תחומית ושלמה זו יש לתהליכי ההערכה מובן שונה לגמרי מהמקובל. אלה אינם אמורים לתת תמונה רק אודות יכולת התלמיד להפנים מידע ולעבדו כראוי. לתהליכי ההערכה בבית-ספר ולדורף מושא רחב וגמיש. הם מנסים לתת תמונה, לבחון וללוות מישורים רבים, מישורים שלעיתים הנם מאד אישיים, עמוקים ושונים מהמקובל.

מישורים אלו יכולים לדוגמה להכיל: יכולות חברתיות, יכולת וכשרון בתחומי אומנות שונים, יכולת בתחומי עבודת היד בסדנאות המלאכה, יצירה חופשית בתחום זה או אחר, הצדדים המוסריים של הילד וביטויים בחברה, יוזמה וכוח פעולה בתחומים מסוימים ועוד.

לאור הגישה הנ"ל בתחום ההערכה נבנו בחינוך ולדורף על מסגרותיו השונות כלי הערכה רבים ומתודות שונות של הערכה. חלק מכלי הערכה אלו יובאו בזה.