אנתרופוסופיה (Anthroposophy)
מאת: רונן האן
[יולי 2004]
מדע הרוח האנתרופוסופי פותח לפני האדם המודרני דרך להשקפת עולם רוחנית ואנושית חדשה. במרכזה נמצאת האישיות החופשיה והחושבת של האדם העצמאי, המסוגל להתעלות להבנה וניהול מוסרי של חייו מתוך עולם רוחני צרוף (שמואל הוגו ברגמן).
מקור השם הוא יווני-לטיני, אנתרופוס-אדם, סופיה-חכמה, חכמת האדם.
המעבר מתאוסופיה (חכמת האלוהות) לאנתרופוסופיה מבטא את חשיבות היוזמה והאחריות שאליה נדרש האדם בדרך זו.
טיפוח ופיתוח היכולת לחוות את הקשר בין האדם (המיקרו) לעולם (המאקרו) מתוך הכחות שקיימים בתוכו, תוך דגש על עצמאות וחירות רוחנית מלאה כתנאי להתפתחות בריאה. רודולף שטיינר השתמש גם מדע הרוח האנתרופוסופי.
מדע הרוח, האנתרופוסופיה, נוסד על-ידי רודולף שטיינר, הוגה דעות שנולד ב-1861 בקארלייביץ שבאוסטריה. שטיינר למד מדעי הטבע, מתמטיקה ופילוסופיה בוינה. אחרי שסיים את לימודיו חקר את כתביו של יוהאן וולפגנג גתה במדעי הטבע. במיוחד התעניין שטיינר בחיפושיו של גתה אחרי אידיאות הפועלות מאחורי הטבע הנראה לעין. שטיינר עבר לווימר, העיר שבה פעל גתה רוב חייו, וכתב שם את ספרו "הפילוסופיה של החירות", שיצא לאור ב-1894. טענתו העיקרית בספר זה היתה כי העולם החושי הוא עולם רוחני שאינו סגור בפנינו.
בגיל 40 הצטרף שטיינר אל החברה התיאוסופית. שטיינר נאבק דרך מגמות בחברה התאוסופית שחיפשו השראה בעולם חלומי תת מודע והתרחקו מהבהירות והצלילות של המתודה המדעית. הוא עזב את החברה התיאוסופית ב 1913 וייסד את החברה האנתרופוסופית שמרכזה בדורנאך, ליד באזל, בשוויץ.שטיינר הגדיר את האנתרופוסופיה כ "שביל של הדעת, המיועד להדריך את הרוחי שבאדם לקראת הרוחי שבעולם".
ב-12 השנים האחרונות לחייו חי שטיינר באינטנסיביות רבה: נשא הרצאות בכל אירופה, חיבר ספרים רבים, העביר קורסים לאמנויות, לרופאים, לחקלאים ולמחנכים.
הוא נפטר ב-1925 בדורנך, שוויץ.
המוסדות הראשונים שהוקמו בישראל בהשראת אנתרופוסופיה בתחילת שנות ה–70 בתחום החינוך המיוחד. בתחילת שנות ה-80 קם קבוץ הרדוף בגליל וכפר-רפאל ליד באר שבע. גני ילדים ראשונים הוקמו באותה תקופה ומאוחר יותר גם בתי-ספר ויוזמות אחרות כו בתחומי רפואה וחקלאות.
תמונת אדם ועולם:
בספרות האנתרופוסופית מובאות תוצאותיו של מחקר על חושי, המתאר את היישות השלמה של האדם כמורכב מגוף, נפש ורוח. הגישה האנתרופוסופית היא הוליסטית והיא מניחה כי כל עשייתו של האדם נגזרת מתוך תמונת האדם והעולם השלמה.
במחקר האנתרופוסופי מתוארים גם שלבי ההתפתחות של כדור הארץ, מן הבריאה, כתהליך יצירה ממשי, רווי חכמה.
דרך ההתאמנות:
יעוד האדם מושג מתוך רצונו החופשי ואחריותו המוסרית העצמאית. הדרך הרוחנית האנתרופוסופית מבוססת על התפתחות מוסרית של הישות האנושית וביעודו המוסרי של האדם בבריאה ואינה טכניקה המיועדת לאפשר לאדם להגיע למצבי תודעה בלבד, שליטה עצמית או שליטה בזולת. ההתאמנות מאפשרת לאדם הרוצה בכך להכשיר עצמו להיות שותף אחראי, מוסרי, רגיש ומודע יותר בחברה ובתרבות האנושית.
מדעי הטבע האנתרופוסופיים:
מדעי הטבע האנתרופוסופיים פותחו כהרחבה וכהשלמה למדעים המקובלים. החקירה האנתרופוסופית מתחילה מהממצאים של המחקר המדעי המקובל ושואפת לחברם עם הממצאים האנתרופוסופיים כך שתתקבל תמונה של רוח וחומר, חיים ונפש.
ממחקרים מדעיים אלה נוצר הבסיס ליישומים השונים כמו חינוך וולדורף, הרפואה האנתרופוסופית, החינוך המרפא, עבודה חברתית וארגונית, אומנות אנתרופוסופית ופיתוחים נוספים.
חינוך ולדורף:
שיטת חינוך ולדורף גובשה בתחילת המאה על ידי המחנך, הפילוסוף והוגה הדעות רודולף שטיינר. בית הספר הראשון הוקם לילדי הפועלים במפעל "וולדורף-אסטוריה" בשטוטגארט, ומכאן השם "ולדורף".
חינוך ולדורף שם במרכז תפיסתו החינוכית את הפסיכולוגיה ההתפתחותית של שטיינר. פסיכולוגיה זו רואה את הילד כישות מתפתחת. הילדות נתפסת כתקופה של הבשלה, של צמיחה פנימית ושל התפתחות הדרגתית של כשרים, איכויות והבנות.
הגישה הכוללת לילד, תכניות לימודים, מתודות ודרכי לימוד, האוירה לימודית, סביבת הלימוד וכל שאר האלמנטים של חיי בית הספר – מכוונים לתת תשובה לשלבי ההתפתחות השונים בהם נמצא הילד, בלי להאיץ את התפתחותו.
יסוד נוסף בעל חשיבות רבה בחינוך ולדורף הוא ההתייחסות, בכל שלב ושלב, לילד כאל שלמות, כאל ישות רבת פנים, ישות מגוונת ובעלת איכויות רבות ושונות. התלמיד מכוון לעשייה בתחומי המלאכות, האמנות והלמידה העיונית. הילד שר, מנגן, מצייר, רוקד ומפסל כחלק מהעשייה החינוכית.
גני ולדורף הראשונים בישראל הוקמו בשנות ה-80. כיום פועלים בארץ עשרות גנים כאלו. בית הספר הראשון בשיטת וולדורף קם בקיבוץ הרדוף ב-1989. כיום פועלים 6 בתי ספר יסודיים (ירושלים, טבעון, הרדוף, רמת השרון, רמת גן ויודפת). בי"ס תיכון יחיד פועל בהרדוף.
חינוך מיוחד:
הגישה לאוכלוסיה בעלות צרכים מיוחדים נובעת מתוך הראייה השלמה של תמונת האדם והחברה. ההתיחסות הכוללת את ההבנה והצורך של הישות האנושית על כל הבטיה וכן את המקום של החלש, כביכול, בתוך החברה כהזדמנות להתפתחות ואהבה. הבטוי של ראייה זו מתבטא במוסדות לחינוך מרפא, בשילוב המיוחד של ילדים בעלי צרכים בגני וולדורף ובבתי הספר, יוזמות למבוגרים ותכניות לשיקום מסמים.
אמנויות:
האמנויות נמצאות במרכז כל פעילות אנתרופוסופית. היחוד הוא בתפיסת האומנות ככלי מרכזי בחינוך חיי הרגש, מתוך חוקים אובייקטיביים מחד וחיפוש אחר ביטוי סובייקטיבי אישי מאידך. האמנויות מביאות לידי בטוי שילוב של ישות האדם המלאה (גוף, נפש ורוח) תוך דגש על רגש וקשר של אדם-עולם.
רפואה:
הגישה האנתרופוסופית לרפואה רואה תמונה שלמה של אדם חדור החדור בנפש וברוח. הרפואה שואפת לבסס את אומנות הריפוי על ידע חדש של האדם, הפתולוגיה ושיטות ריפוי. התרומה המשמעותית עד היום של הרופאים האנתרופוסופיים היא בתחומים של החינוך המיוחד, הפסיכיאטריה, גמילה מסמים והפרעות סוציאליות.
הרופאים האנתרופוסופיים הם כולם רופאים קונבנציונליים (דוקטור לרפואה, כולל התמחות, והשלמה ברפואה אנתרופוסופית).
רפואה אנתרופוסופית בישראל:
בישראל פועלות מספר מרפאות אנתרופוסופיות במקומות שונים בארץ ובהן רופאים (רפואה כללית, רפואת משפחה, פסיכותרפיה, פסיכיאטרייה), אחיות, תרפיסטים באומנות ויועצים ביוגרפיים.
פעילות הרופאים כוללת ליווי בתי"ס וקהילות שקומיות, ליווי הילדים והקהילה תוך שיתוף פעולה עם מחנכים ואומנים. הדגש הוא על ליווי מתמיד ולא רק תגובה למחלה או ארוע מבוססת על אקטיביות המטופל והקשר מטופל-מטפל, כך שהמטופל מעורב בתהליך ההתפתחות ותהליך הריפוי.
המחשבה החברתית האנתרופוסופית:
רודולף שטיינר פיתח את הרעיון של החלוקה המשולשת של הגוף החברתי לשלושה מגזרים ניהול ותפקוד עצמאיים. חברה תלת מגזרית תהיה קרובה יותר לשלמות כך שכל מגזר יהיה אוטונומי יותר בבצוע המטלות שבאחריותו וכן בשיתוף פעולה שבין שלושת המגזרים בניהול הכולל.
המבנה החברתי על שלושת המגזרים העיקריים: מגזר כלכלי: ניהול הכלכלה, ייצור, צריכה, מסחר ושירותים. הכלכליים המעשיים ינוהלו ישירות על ידי המעורבים ישירות בתחומים הללו. המדינה תחדל להיות מעורבת בניהול הכלכלי והפיננסי של המשק;
מגזר מדיני-חברתי: מימוש שוויון ערך האדם, קיום סדר ודאגה לבטחון, חקיקה ואכיפה.
המגזר הרוחני תרבותי: תחום הרעיונות, הערכים והמסורות, יסוד חיי הרוח והתרבות, שורשי החינוך, המדע, האומניויות, רפואה חקלאות, דתות, מסורות ומשפט.
פעילות נעשית בעיקר דרך "החברה האזרחית" בארץ ובעולם.
יעוץ ביוגרפי:
הביוגרפיה עוסקת בהתפתחות האדם ומתארת (על ידי החוקים הביוגרפים) את המסע האנושי מלידה עד מוות, את התפתחותו הגופנית, הנפשית והרוחנית של האדם ואת הצמתים החשובים בחייו. החוקים הביוגרפים מאירים את המסתורין של ההתפתחות ונותנים לאדם כלים להכיר ולהבין את השלב בו האדם מעוצב על ידי הסביבה שגדל בה וכן להבין את ההתפתחות של הכוח הרוחני בתוכו המאפשר, משלב מסוים, לעצב את גורלו מתוך האקטיביות שלו. הידע שעומד מאחורי הביוגרפיה הוא הידע האנתרופוסופי הרחב על מהות האדם וחוקי ההתפתחות שלו, חוקיות הקרמה והגורל.
כאשר אדם עושה תהליך של עבודה ביוגרפית ומתבונן בחייו באופן שיטתי, עשוי להתגלות לעיניו ה"חוט המקשר" העובר דרך התקופות השונות, דרך העליות והמורדות שבחייו ומעניק להן משמעות. בתהליך הזה מוצעים כלים מודרניים של התפתחות עצמית בעזרתם האדם יכול לבנות יחסים חדשים בינו לבין חבריו ובינו לבין עצמו.
התהליך הייעוצי מבוסס על סדרת מפגשים של יועץ ומיועץ. הייעוץ מתמודד עם מגוון המצוקות שמציב היום יום בפני האדם, כולל זוגיות, יחסים, עבודה, קושי נפשי,שאלות חברתיות ושאלות דרך רוחנית. בנוסף ליעוץ האישי קיימים גם ייעוץ זוגי, סדנאות לקבוצות ויעוץ ארגוני.
בארץ פועלים עשרות יועצים ביוגרפיים ומתקיימת הכשרה לייעוץ.
חקלאות:
רודולף שטיינר חקר ואפיין את המערכת החקלאית הרצויה כמערכת אקולוגית שלמה בה אמורים אנשים, בעלי חיים, צמחים, אדמה מים ואויר להתקיים מתוך איזון דינמי ושווי משקל.
המחקר האנתרופוסופי קושר את השפעתם של הכוחות הקוסמיים בזיקתם לכוכבים, פוריות הקרקע וחיוניותם של התהליכים המטבוליים באורגניזם האדמה וממלכות הטבע.
השימוש המעשי בכחות אלה מאפשר לוותר על הצורך ברעלים ודישונים כימיים, ומקנה למוצרים החקלאיים איכות ביולוגית ותזונתית גבוהה במיוחד.
המטרה העיקרית של החקלאות הביודינמית (ומה שמבדיל אותה מגישות אורגניות אחרות) הוא חידוש הכוחות הפועלים דרך דרך אדמה והצמח, בתוספת של קומפוסט חי. איסוף היבול אוסף גם כוחות חיים, החקלאות הביודינמית גם מחדשת ומחזירה לאדמה כחות חיים אלה.
חקלאות ביו-דינמית בישראל: חקלאות ביודינמית מיושמת היום בקבוץ הרדוף, בכפר רפאל המוצרים הביודינמיים הם מוצרים אורגניים. דוגמאות למוצרים: לחמים, מוצרי חלב וטופו, פרות, ירקות, ביצים .
ספרי יסוד של רודולף שטיינר:
• הפילוסופיה של החרות
• כיצד קונים דעת העולמות העליונים
• גוף, נפש, רוח
• מדע הנסתר בקויו העיקריים
קיימת ספרות ענפה בכל התחומים (גם בעברית).
מאמרים
אנתרופוסופיה - כללי
- מהי אנתרופוסופיה? - רונן האן
- רודולף שטיינר - פרופסור שמואל הוגו ברמן
- אימגינציה של מיכאל מאת רודולף שטיינר
- ארבע עונות – קיץ מתוך: אימגינצית יוחנן הקדוש מאת רודולף שטיינר
- ראיון עם חנה ארונשטם – חוקרת אותיות הא-ב
- מסע אישי שאפשר לעשות יחדיו - אורית לויטר
- ששת התרגילים המשניים - רודולף שטיינר
- לוח השנה לנפש - רודולף שטיינר
- האהבה ומשמעותה בעולם - רודולף שטיינר
- אמונה, אהבה, תקווה – שלושת השלבים בחיי האנושות - ד"ר רודולף שטיינר
- משמעותם וערכם של החינוך המרפא ושל העבודה המרפאת - קרל קוניג
- ה"פצע" והקהילה החדשה - דני אמן
- השיחה בקבוצה - דני אמן
- עבודת צוות - דני אמן
- עבודה ב"מנדטים" – כלי להתפתחות אינדיבידואלית וצוותית - רונן האן
- מבוא למדיטציה - ארנסט כץ
- ראיון עם אריה בן-דוד על רשמיו האישיים מהשינויים המתרחשים בשנים האחרונות בגיתיאנום בשוויץ
- עצמיות משלבת או: "הצדק דורש אדם חברתי" - ראובן שליב
- על הכפיל - ברנרד ליווכוט
- 'הפילוסופיה של החירות' - מה יש בה? - משה בר-נס
- האהבה אל החירות - מוריס איטח
- על ‘הפילוסופיה של החירות’ - צבי מדר
- קיץ ופסטיבל Whitsun, Pentecost - פול מקאיי
מאמרים נוספים ב:
- חינוך ולדורף
- פסיכותרפיה אנתרופוסופית
- רפואה
- אומנות
- אוריתמיה
- ביוגרפיה
- חקלאות ביו-דינאמית
- הוצאת אדם עולם
חינוך
- תקופות בוטניקה בכיתות ה'-ו': לצמוח עם הילדים | ירון זנבל
- סיפורים (בע"פ) בחינוך ולדורף | ירון זנבל
- תפקיד מנהל בית הספר, ניהול משותף, מנהיגות ואחריות בבית ספר ולדורף | רונן האן
- מוסיקה בחינוך ולדורף / אלישע אבשלום
- חינוך ולדורף – עקרונות יסוד ויישומים / גלעד גולדשמידט
- התפתחות ההליכה, הדיבור והחשיבה בגילאי 3-0 / ליאת מנקין
- חינוך מרפא בישראל / ראובן שלייב
- גיל ההתבגרות בחינוך ולדורף / ענת טסלר מסיקה
- הרצון בגיל ההתבגרות / ענת טסלר מסיקה
- מעט על מה שעומד מאחורי קוריקולום ולדורף בבית הספר התיכון / ענת טסלר מסיקה
- שלושה שלבים – תהליך הלימוד בשיעור הראשי בחינוך ולדורף: רצון, רגש וחשיבה יוצרת / ענת טסלר מסיקה
- משחקי דמיון (של פעם) בונים מיומנויות / אליקס שפיגל
על הקשר בין משחקי דימיון לפיתוח מיומנויות - חינוך והמציאות המודרנית / גלעד גולדשמידט
המאמר מנסה לבחון את דרכו של החינוך בעת החדשה לאור המאפיינים של המציאות המודרנית - חינוך לעצמאות ולחופש / גלעד גולדשמידט
המאמר בוחן את שאלת העצמאות והחופש, את התנאים הפנימיים לשאלות אלו ובוחן את הדרך החינוכית להשגתם. - משמעותה של תקופת הילדות - או הילדות, הזקנה ומותר האדם מהחיה / גלעד גולדשמידט
המאמר בוחן את משמעותה של תקופת הילדות על ידי ההשוואה בין החיה לאדם. - השינוי בסביבות גיל 12
תרגום ועריכה למאמר של הרמן קופקה - תכנית הלימודים בחינוך ולדורף - בית חינוך אלומות
- וגר לֶבֶד עם פלסטיק - מאת נועם שרון
- "הגענו אל הפַזה השנייה של חינוך ולדורף בישראל" - ראיון עם גלעד גולדשמידט, מורה הכיתה הראשון בישראל
- הנה, אכן חינוך-ולדורף יכול להיעשות! - ריאיון עם כריסטוף וייכרט, ראש אגף-החינוך בגתאנום
- חינוך ולדורף במדינה טוטליטרית: רעידת-אדמה בסין - מאת נועם שרון ומיכל זיו קרמר
- על הילדות, כוחות הרצון ושאלת החינוך לאינדיבידואליות עצמאית - מאת גלעד גולדשמידט
- ייחודו של החינוך האנתרופוסופי - מאת אלישע אבשלום
- נקודת המבט של תלמיד לשעבר - עדות אישית של לואיס שולץ ד"ר להנדסת חלל
- מחקר בלתי תלוי על בוגרי בתי ספר בשיטת ולדורף - קטעים מתוך מאמר שהופיע ב"דר שפיגל", 14.12.1981
- שאלות ותשובות על חינוך ולדורף - מאת אלישע אבשלום
- חוברת על חינוך ולדורף - מאת מורי בית הספר ולדורף הרדוף, סתיו 2000
- חינוך וולדורף והכשרת מורים במכללת דוד ילין - אלישע אבשלום
- הילכו שניים יחדיו? גישות לפתוח שותפות בין בתי ספר וולדורף למשרד החינוך
- עבודת גמר של גיורא אבידור 2014 - עקרונות ליישום תכנית הליבה של משרד החינוך בגני חובה ולדורף - גנאחר, יוזמת החינוך האנתרופוסופי באזור מודיעין, מאי 2007
- 20 שנה לבתי ספר ולדורף בישראל - להעביר את זה הלאה
- הדמיון ככוח פעיל בהוראה ובלמידה - מיכל קרמר
- חינוך אנתרופוסופי - חינוך ולדורף - ביחס לזרם החינוך ההומניסטי ובחינתו לאור תיאוריות התפתחותיות העוסקות בארבעת מרכיבי התפתחות הילד
עבודת גמר של צחי אמיר (קובץ PDF ) - טקסי יום השואה ולימוד השואה בבית הספר היסודי לאור מדע הרוח - שלי נתיב, 2010
- לוח וגיר - ציורי הלוח בחינוך וולדורף, עבודה סמינריונית – בנושא תרבות חזותית. - שלי נתיב, 2014
טכנולוגיה, ילדים וחינוך ולדורף
- חינוך וטכנולוגיה או: מה הוא מקומה הנכון של הטכנולוגיה בחינוך ובהוראה? / גלעד גולדשמידט
מה משמעות הטכנולוגיה בחינוך ומה משמעות החינוך בעידן הטכנולוגי? מאמר זה בוחן שאלות אלו ומנסה לתת כמה תשובות חינוכיות. - על גלישה באינטרנט - מאת שלומית אידיסיס
- משחקי מחשב - מאת שלומית אידיסיס
- המחשב - התגלות טכנולוגית של הסף הרוחי - מאת גוטפריד סטראובה
- טכנופוביה, טכנופיליה ונקודת האיזון - תכנית לשילוב הוראת המחשב בחט"ע, ירון זנבל
- הרהורי פלאפון - מכתב בנושא השימוש בפלאפונים - שלומית אידיסיס
- השרדות - מכתב של המחנכת שלומית אידיסיס מזומר להורי כתה ג בעניין התכנית "השרדות"
פסיכותרפיה אנתרופוסופת
- המימד הרוחני בטיפול הנפשי - נורית רוזנגרטן
- התרפיה רוחנית על סף עולם הרוח - נורית רוזנגרטן
- האמפתיה בפסיכולוגיה ועל פי מדע הרוח האנתרופוסופי - נורית רוזנגרטן
רפואה
- אלרגיה בילדים – מחקר השוואתי שנערך בשבדיה על אורח חיים של משפחות אנתרופוסופיות ד"ר אביה נוימן
- ישן וחדש בתפישת מושגי הבריאות והחולי - אודי לוי
- רפואה אנתרופוסופית ופסיכיאטרייה - ד"ר מירון ברק
- תראפיות באמנות ברפואה האנתרופוסופית - ד"ר מירון ברק
- הטיפולים באמנות ברפואה האנתרופוסופית - ד"ר מירון ברק
- הטיפול הנפשי בחולה הסרטן - ד"ר מירון ברק
- פרק המבוא מתוך הספר: 'מחלה מרפא וגורל באור האנתרופוסופיה' - ד"ר אבישי גרשוני
- מהי רפואה אנתרופוסופית? - ד"ר סימון בדנארק
- הפרעת קשב ריכוז ותנועתיות יתר - ADHD - ד"ר אביה נוימן
- על אורח חיים של "משפחות אנתרופוסופיות" בשבדיה ואלרגיה הילדים - ד"ר אביה נוימן
- השילוב בין הרפואה המקובלת והרפואה האנתרופוסופית בטיפול במחלת הסרטן - ד"ר גיל בר סלע
- מחלה ומערכת החיסון - ד"ר גיל בר סלע
- מחלות חום אצל ילדים על פי הרפואה האנתרופוסופית - ד"ר אבישי גרשוני
- ראיון עם ד"ר יופ ואן דאם - ד"ר אבישי גרשוני
- מחלה ומערכת החיסון - ד"ר גיל בר סלע
- רפואת משפחה אנתרופוסופית? - ד"ר אביה נוימן
- ילדים על הגבול - ד"ר מירון ברק
- הכנה למעבר הסף שבין החיים והמוות - אביה נוימן
- קסמן של תמציות הפרחים לילדים - סוזאנה ריינהולד
- משמעות המוסיקה עבור הנוטים למות - משה בר-נס
אומנות
- משמעות המוסיקה עבור הנוטים למות - סוזאנה ריינהולד
- ציור מתוך הצבע - דניאל זהבי
- הוראת מלאכות-יד בבית ספר וולדורף - אורית דותן
- אנורקסיה ותרפיה באמנות -דויד בנימין
- צלילים פוגשים - מאת איתן ליברמן
- דרך הצבע / נוח והמבול - אורי כהן
- ההתפתחות המוסיקלית בתקופתנו מנקודת המבט האנתרופוסופית - אלישע אבשלום
- התפתחות היסוד הקצבי במוסיקה ומשמעותו בזמננו - אלישע אבשלום
- מוסיקה ומאגיה שחורה במאה העשרים - אלישע אבשלום
- אור, חיצוני ופנימי - גלאדיס מאייר
- דרמה אינטואיטיבית - קרסטי אריסטוב
- הפסל של נציג האנושות - סרגיי פרוקופייף
אוריתמיה
- למי מיועדת האוריתמיה? - נדב נחתומי
- מלבוש מלודי מנצנץ לשפה העברית - אריה בן-דוד
- מהי אוריתמיה מרפאת? - לאסה ונרשו
ביוגרפיה
- התגברות = התבגרות - דניאל רפאלי
- החיים לצד התהום - דניאל רפאלי
- זוגיות – אתגר. כיצד הגענו עד הלום?- רינה פפיש
- השביעון ראשון: מהלידה עד גיל שבע - אורנה בן דור
- השביעון השני בביוגרפיה של חיי אדם: מהתחלפות השיניים ועד לבגרות המינית - אורנה בן דור
- "להיות אסתרק'ה" - גיל 5 בראי הביוגרפיה - אורנה בן דור
- גיל 9 בראי הביוגרפיה - אורנה בן דור
- גיל 33 בראי הביוגרפיה - אורנה בן דור
- הכמיהה כהלך נפש - אורנה בן דור
- סיפורו של עידן – שביעון ראשון: ההבטחה - אורנה בן דור
- סיפורו של עידן – שביעון שני: בקיעים בתחושת השלמות - אורנה בן דור
- על הפרשנות הביוגרפית בהתייחסות לקארמה של האדם - אורנה בן דור
חקלאות
- ירקות ניצולי שואה - יונתן לוי