תוכנית הלימודים בחינוך ולדורף
מבוא | אדם ואדמה | אמנות הדיבור | אוריתמיה | אמנות – ציור | אמנות – רישום, גרפיקה | גאוגרפיה | היסטוריה | חשבון ומתמטיקה | כימיה | מדעי החיים | מוזיקה | מלאכות יד | עברית ולשון | פיזיקה | תנ"ך
אוריתמיה
מבוא למהותה של האוריתמיה
כאשר נוסד בית-ספר ולדורף הראשון, כלל שטינר את האוריתמיה במקצועות הליבה מלכתחילה. כנושא חדש לחלוטין, שנלמד רק בבית ספר ולדורף, יש לאוריתמיה עמדה ייחודית בתוכנית הלימודים. כאשר היא מיושמת כהלכה בגילאים שונים ובשלבי התפתחות שונים, מהווה האוריתמיה סיוע חשוב להתפתחות האדם. אוריתמיה היא אמנות תנועה שקשורה בשלמות הישות האנושית, היא משלבת תנועה גופנית עם תנועות שעולות מתוך הנפש ויוצרת בכך קשר הרמוני בין היסוד הנפשי-רוחי לבין הגוף.
בניגוד להתעמלות, לה מטרות שונות ביחס לאחיזה בגוף והפיכתו למוכשר, גמיש, הרמוני וחופשי, האוריתמיה היא אמנות. התעמלות קשורה באדם כולו ובזיקתו לחוקים הפיזיקאליים ששולטים במרחב, של הקלות והכובד, ושיווי המשקל שהאדם רוכש בין קטבים אלו. אוריתמיה עובדת גם היא עם הקטבים קלות-כובד, אך לא באופן פיזיקאלי אלא בעיקר באמצעות התנסות נפש פנימית. אפשר לכנות זאת כתנועה מופחת-בנפש, שקרובה לכן יותר לריקוד מאשר להתעמלות.
מה שהופך אוריתמיה לאמנות הוא כפול בעיקרו: מחד העובדה שהנפש לוקחת חלק פעיל באופן בו תנועות מבוצעות, ומאידך העובדה שהתנועות מבוססות על חוקים אובייקטיביים, בהם מתנסים באמצעות הנפש. ההיבט האסתטי עולה באמצעות השיפוט האמנותי, שמתורגל בפרשנות התוכן הנבחר להופעה אוריתמית, על פי רוב שירה או מוזיקה. האמן עורך בחירות מתוך קשת של מרכיבים והלכי נפש מוזיקליים, סגנוניים, לשוניים, ויוצר כוריאוגרפיה ומופע כפרשנות. לומר שהנפש לוקחת חלק פעיל, משמעו שחיי הרגש מתעוררים ומתוך תנועה פנימית זו עולה תנועה חיצונית. בתור אמנות שואפת האוריתמיה להיות גם נאמנה לאיכויות האובייקטיביות של דיבור או מוזיקה, להם היא נותנת ביטוי. למרות שאוריתמיה היא אמנות מופע, יש לה גם היבטים חינוכיים ותרפויטיים חשובים, שכן בתרגול יסודותיה מפתחים שילוב והרמוניזציה של מערך התנועה הגופנית עם המישור הנפשי. אוריתמיה גם תורמת יותר ויותר לחינוך מבוגרים ואפשר למצוא אותה גם במפעלים ומקומות עבודה, היכן שמנהלים נאורים מזהים את תרומתה רבת הערך לתהליכים חברתיים ולהתפתחות אישית. אוריתמיה היא יסוד-מפתח בהכשרת מורים ברוח חינוך ולדורף וממשיכה להוות חלק סדיר בהמשך התפתחותו של המורה.
מה שמעוצב עולה מתוך התנועה והתנועה באה למנוחה במה שמעוצב. הגוף האנושי מעוצב על ידי ומתוך תנועה ומשרת לגילוי 'האני' כישות מדברת. בדיבור ובשמיעה מערך התנועה מומרץ לפעילות, הן כמפיק והן קולט של אימפולסים צליליים. בדיבור התנועה ממוקדת ומרוכזת לנקודה בה היא הופכת לאנרגיה אקוסטית ולביטוי נשמע בצלילים מדוברים. הנפש עם מחשבותיה, רגשותיה וכוונותיה היא זו שמוסרת את הצורה, המבנה והתוכן של מה שנאמר. באוריתמיה התנועה הפנימית, שמביאה לעליית הדיבור, עוברת טרנספורמציה ומחצינה את עצמה בצורת תנועה חיצונית. הגוף הופך לכלי, שהופך תנועה זו לנראית. מכאן שמה של האוריתמיה "דיבור נראה לעין".
כאשר בני-אדם שומעים את המילה המדוברת, מערך התנועה שלהם מופעל והם מתחילים לנוע בתוך נפשם; כאשר הם עצמם מדברים, ישותם הפנימית הופכת פעילה בתנועה. שטיינר היה מסוגל לקלוט את הנטיות של תנועות פנימיות אלו, העולות באדם המדבר והמקשיב. מתוך כך תיאר שפה של מחוות שנוצרות על ידי האדם כולו: "דיבור נראה לעין". הוא נובע מזרע בישות האנושית, ומעצב ומחנך את הגוף כאמצעי ביטוי, ככלי ביטוי. בילד הצעיר – וקרוב לוודאי שגם בזמנים קדומים של התפתחות האנושות – דיבור, שירה ותנועה אנושית היוו אחדות חובקת כל. במהלך ההתפתחות האינדיבידואלית וכן במהלך התפתחות האנושות, יסודות אלה נפרדו. תכליתה של האוריתמיה למזג מחדש יסודות אלו לסינתזה חדשה גבוהה יותר.
אוריתמיה היא מבע בתנועה ומחווה (ומגשימה יסודות נוספים כגון צבע באמצעות תלבושות ותאורה) של זרם התנועה, שמתגבש לצורה מודעת באמצעות הנפש. זו שפת תנועה עם האלפבית שלה, המורכב ממחוות אב-טיפוסיות, שמייצגות את הצלילים המדוברים, הן תנועות והן עיצורים, וכן את צלילי הסולמות והמרווחים המוזיקליים. יש לה מילון עצמי של מחוות מורכבות, המבטאות מושגים כגון הלכי נפש, צבעים או איכויות מובחנות של חשיבה, רגש ורצון. יותר מכך, לאוריתמיה יש תחביר פורמאלי בצורת מרכיבי הכוריאוגרפיה שלה ותנועות במרחב; שניהם ממזגים אלמנטים צליליים או קוליים אינדיבידואליים ואלמנטים לקסיקליים לידי ביטויים, משפטים ומלודיות קוהרנטיים. יסודות תחביריים אלה משמשים גם לביטוי מקבילות של הצורות הדקדוקיות כגון שאלה, הצהרה, ציווי או איכויות מוגדרות כמו מפתחות מז'ור ומינור במוזיקה.
הצורה הפיזית-אנושית נשמעת לחוקים ויחסים מוזיקליים. בהיותו מסוגל להאזין ליסודות המעצבים במוזיקה, הנחה שטיינר כיצד אפשר לבטא צלילים ומרווחים במחוות. המוזיקה מופיעה כך כ'שירה נגלית' באמצעות מחוות גופניות ובייחוד על ידי הזרועות המלאות ביסוד הנפשי. הרגש הפנימי, לדוגמה, הנוצר בהאזנה לקוורטה, ניתן לתרגמו למחווה של כפות הידיים והזרועות. אין זו רק תגובה סובייקטיבית, היא מהותית לאורגניזם הפיזי. היסוד האמנותי עולה בהתנסות פנימית, שמלווה את התהליך, ובביצוע המחווה בשלב ספציפי של יצירה מוזיקלית. כמובן שאוריתמיה לא מתרגמת כל מרכיב בשיר או ביצירה מוזיקלית, אלא בוררת את מה שמבטא פרשנות מסוימת, ממש כשם שצייר בוחר ספקטרום צבעים מתוך הפלטה כולה, בכדי לבטא איכויות והלכי נפש מסוימים של נושאו.
אוריתמיה נלמדת בקבוצות, למרות שכתרפיה היא ניתנת לרוב באופן פרטני. היא דורשת תנאים ייחודיים לה, בין השאר מדובר על:
אולם המאפשר תנועה חופשית של קבוצת ילדים גדולה, רצפת עץ קפיצית, סביבה שלווה, חופשיה מהפרעות חיצוניות (כגון חלונות נוף גדולים), צבעים, שאינם מסיחי-דעת, אלא יוצרים הלך נפש שליו ומרוכז.
שיעורי אוריתמיה מלווים לרוב על ידי פסנתר, למרות שבכיתות צעירות ישנם גם כלים אחרים כמו: לירה, קסילופון, חלילים ועוד. הילדים זקוקים לנעליים מתאימות, לרוב מין נעלי התעמלות עם אחיזה איתנה אך גם גמישות דיין לאפשר רגישות טובה של כף הרגל לרצפה. כאמנות מופע אוריתמיה עושה שימוש בשמלות משי, שמאפשרות חופש תנועה ומגלות דקויות של תנועה, בייחוד הצעיף החופשי המכסה את הזרועות. הדגש מבחינת הצופה הוא התנועה השלמה, לכן ביטוי הפנים והפיזיות של הגוף ממלאים תפקיד משני. בבית-ספר יש לילדים תלבושת רק בהופעות ושיעורי אוריתמיה נערכים לרוב בבגד רגיל עם נעלי אוריתמיה.
מטרות חינוכיות
ניתן לומר שמטרות האוריתמיה במסגרת תכנית הלימודים הן פדגוגיות לחלוטין. ידע באוריתמיה לא נדרש על ידי החברה בשום מובן פורמאלי וגם אף אחד לא נדרש להיבחן בנושא זה. למרות זאת מטרות האוריתמיה נמצאות בלב תכנית הלימודים של בית ספר ולדורף. גן ובית ספר ולדורף ללא אוריתמיה אינם מקבלים את האישור לנשיאת השם "ולדורף" או "אנתרופוסופי" ברוב ארצות העולם.
כאמנות חדשה, מכל מקום, וכזו הנלמדת כיום רק בבתי ספר ולדורף, יש כלפיה לרוב רק הבנה מועטה בקהילת בית-הספר הרחבה יותר. חלק חשוב בעבודת מורה האוריתמיה הוא לחזק את ההבנה על ידי קורסים לא מקצועיים בקהילת בית הספר ועל ידי שיחות והדגמות. ערך האוריתמיה זוכה להכרה הולכת וגוברת גם בגלל העלייה הדרמטית הכללית של מתחים בקרב ילדים ובני נוער במציאות סביבנו. לאוריתמיה תרומה נכבדה להרמוניזציה של תהליכי התפתחות, לשילוב ספירות החשיבה, הרגש והרצון ולטיפוח החוש האסתטי בקרב כל המתרגלים אותה, במיוחד בגיל הצעיר.
לאוריתמיה יש אפוא תרומה חיונית להתפתחות הילד. לכן מושקע מאמץ רב על ידי האחראים להתפתחות זו, להכשיר יותר אנשים שיורו אוריתמיה בדרך אפקטיבית ומתאימה להתפתחות הילד והנער/ה.
מטרות שיעורי האוריתמיה:
- להביא להרמוניה של הטבע הנפשי-רוחי בילד עם המערך הגופני על ידי הפיכת הגוף לכלי גמיש ומגיב יותר לכוונות הנפש.
- לסייע לילדים להפוך חינניים יותר בתנועותיהם, מתואמים, זריזים ורגועים יותר עם עצמם. אוריתמיה גם מגלה חסמים ומכשולים במערך התנועה. מה שהילדים מגלים בתנועותיהם, יכול עבור עינו של המורה המאומן לתרום ליצירת תמונה כוללת של הפוטנציאל שלהם ועל מה יש להתגבר בכדי לשחררו.
- יצירת קשר פנימי לאיכויות הטמונות במרכיבי השפה והמוזיקה באמצעות לימוד מילון המחוות של צלילי השפה והצלילים המוזיקליים באוריתמיה. לימוד זה מפעיל את האדם כולו ובה בעת מסייע לפתח הבנה להיבטים הלשוניים והמוזיקליים.
- העבודה האמנותית הנעשית באמצעות כוריאוגרפיה של שירה, פרוזה ומוזיקה מעמיקה מתוך התנסות את ההערכה האסתטית של הילדים לספרות ולמוזיקה. מתודה זו משלימה גישות אחרות בתכנית הלימודים.
- עבודה עם צורות גיאומטריות והעברתן למרחב תלת ממדי מסייעות לתלמידים ליצור התנסות מקיפה יותר של עקרונות הצורה הגיאומטרית ולטפח חוש התמצאות פנימי.
- בעבודה בקבוצות הילדים מתרכזים בתנועה העצמית ובה בעת מפתחים יכולת חברתית לחוש בתנועות הקבוצה כמכלול. כאשר שני הדברים עולים יפה, הם נהנים מהשתתפות בזרימה ההדדית של התנועה. לנוע בדרך הרמונית ומתואמת לאחרים אינו דורש רק תפיסה פריפריאלית, אלא גם רצון טוב לאפשר לאחרים מרחב משלהם. הדדיות של תהליכים חברתיים היא איכות, שהאוריתמיה מטפחת במישורים רבים.
- הופעות אוריתמיה, הנערכות על ידי תלמידים אחרים או על ידי להקות בוגרות מקצועיות, יכולות לפעול במישור לא אינטלקטואלי, שרק מדיום אמנותי משולב יכול ליצור. אוריתמיה אינה נקראת כספר, מתנסים בה בדרך שלמותית, הכוללת פתיחות מצד הצופה. ילדים בני כל הגילאים נכנסים למישור התנסות זה באמצעות הופעות אוריתמיה טובות, שמגיעות מעבר לבמה ופוגשות תגובה לא מאופקת בקהל באמצעות מארג עשיר של התנסויות חושיות. הילדים קולטים תמונות חיות וחיוניות, שהנפש יכולה לעכל. ככל אמנות טובה, אוריתמיה מספקת מזון עדין אך עוצמתי לחיי הנפש.
את האוריתמיה מלמדים רק מורים שעברו הכשרת יסוד של ארבע עד חמש שנים, והמשך הכשרה ספציפית באוריתמיה פדגוגית. לכן אין הכרח לתאר את תוכנית הלימודים בצורה מפורטת. ההנחיות שניתנות כאן ניתנות כך שהקורא הפשוט (הורים, מורים, תלמידים בוגרים או נציגי רשויות) יוכלו להבינם ולהעריך את ערכם החינוכי. בכל מקרה, תכנית הלימודים שלהלן מהווה סיכום בלבד לפעילויות אפשריות.
נקודות מבט ונושאים כלליים מהגן ועד כיתה ח'
גן ילדים
אווירה של מעשייה, חלום ותנועה לא מודעת. התנועה בצורה חופשית ולאו דווקא במעגל. ברקע כדאי לספר סיפור, לשיר שיר, כך שהילדים ינועו מתוך האווירה והחיקוי ולא מכך שאומרים להם מה לעשות.
עבודה על אלמנטים פשוטים ביותר, שירים קצרים, דקלומים פשוטים, סיפורים ומתוכם תנועה פשוטה של נשימה, מקצבים וחזרה.
כיתה א'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
צורות מרחביות ותנועות הזרוע מתפתחות מתוך ובהתאם להתנסות מלאת הדמיון של הילד: מעגל הילדים נחווה בתור 'שמש' או 'גן הארמון', הקו הישר הוא 'גשר' או 'סולם' וכן הלאה. הצורה האב-טיפוסית של המעגל מהווה נקודת מוצא לשיעורי אוריתמיה וכל התנועות מתחילות במעגל ושבות אליו. תוכן השיעור ארוג בשלמות הנרטיבית, היסודות השונים זורמים זה לתוך זה. במצב אידיאלי השיעורים זורמים כתנועה משולבת אחת, שמתבטאת בתמונה כוללת חזקה ובהירה.
הצעות תוכן:
- הולכים קווים ישרים ועגולים, ספירלות וצורות יותר מורכבות וכך יוצרים קשר עם רשום הצורות וצורות האותיות והמספרים.
- מחוות ידיים לתנועות ולעיצורים משולבות בסיפור וכך מחקים אותן באופן לא מודע, חיזוק של תנועות טבעיות ויכולת החיקוי.
- מלודיות קצרות בסולם פנטטוני ותנועה המתייחסת למרווח הקווינטט.
- ריתמוסים שונים של הליכה, ריצה, דילוג, קפיצה, רקיעה ועוד.
- הכשרת מיומנויות מוטוריות עדינות על ידי תרגילי זריזות, כמו הבחנה בין ימין ושמאל, קדימה ואחורה, למעלה ולמטה וכיו"ב.
- התייחסות לחגים ומועדים בעזרת תנועה של דקלומים, שירים, סיפורים וגם הצגות קטנות.
כתה ב'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
השלמות המסומלת בצורת המעגל מקוטבת כעת באמצעות דיאלוג בין ניגודים. בלכתנו בנתיב השיעור הראשי, סיפורי חיות קצרים, משלים או סיפורי צדיקים מספקים כעת נקודת מוצא אחת, בעת שמתרגלים ומשכללים סוגי צעדים שונים. ניתן למלא משימות קשות יותר, למשל כשהילדים צועדים צורות אחד סביב לשני. הלך נפש הקווינטט נשאר כבסיס לאוריתמיה מוזיקלית. הוא מלווה את השיעורים יותר מתיאורו על כל מרכיביו.
הצעות תוכן:
- המשך של הנלמד בכיתה א'.
- המשך עבודה על מעגל וקו ישר. כעת מבצעים שני מעגלים, פנימי וחיצוני. הצורות המתורגלות מתחילות ושבות לאותה נקודה, או מתחילות, ממשיכות מסביב ושבות לאותה נקודה.
- תרגילים בזוגות העומדים זה מול זה, לדוגמה תרגילים פדגוגיים כגון 'אני ואתה', 'אנחנו', או צורות מראה (ילדים עומדים זה מול זה).
- אותו הדבר במוזיקה. ריקודים קצרים בשני מעגלים עם זוגות העומדים זה מול זה.
- המשך תרגילי זריזות.
- עבודה עם אותיות הא'-ב' – התנועה מסייעת להפנמת האותיות וחיזוק של החוויה הרגשית העומדת בבסיסן.
- אפשר בסוף השנה לעבוד על הצגה קצרה באוריתמיה (בארץ סין, דירה להשכיר, אילת עם המטריה התכלכלת).
- בכיתה ב' או ג' אפשר להתחיל עם תרגילי מוטות. המוט משקף לילד את עצמו מבחוץ.
- מעגל העונות והחגים מלווה בשירים, דקלומים וסיפורים.
כיתה ג'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
צורות ומחוות אוריתמיות מעוצבות כעת בכדי ללוות את ההתפתחות הנפשית של הילד, שחווה כעת, בשנה התשיעית, מובחנות רבה יותר בינו לסביבתו. הילדים לומדים להיות עצמאיים יותר במרחב הסובב. מכל מקום, בכדי למנוע פירוד רב מדי של הילדים, תרגיל מרכזי, שמרכך את הנפילה, הוא התרכזות והתפשטות. כעת נעים צורות מורכבות יותר, הכוללות ספיראלה, משולשים ומרובעים. הריתמוסים נעשים יותר מובחנים, הן ביצירה מדוברת והן ביצירה מוזיקלית. יש הבחנה גדולה יותר בין אלמנטים של שפה, תנועה ותרגילים. לקראת סוף השנה (או בכיתה ד') התרצה הגדולה והקטנה הופכת דומיננטית יותר כהכנה ללימוד ראשון של יצירה מוזיקלית. צלילי השפה מזוהים כעת בתור שכאלה ונפרדים מתמונות מילוליות מקיפות. כך יכולים הילדים ללמוד כעת את הצורות האינדיבידואליות של תנועות ועיצורים. תהליכים אלו ימשיכו בכיתה ד', ואפשר אף לדחותם עד אז.
הצעות תוכן:
- אפשר לחבר את הנעשה לתוכן השיעורים והתקופות: למשל בריאת העולם, גירוש מגן העדן, בעלי מלאכה ועוד.
- תנועות צעידה ריתמית לשירים ליריים ומוזיקה.
- תנועה ועבודה על צורות גיאומטריות כמו משולשים ומרובעים בדרך משחקית.
- זיהוי שאלה ותשובה במוזיקה ודיבור (ספירלת שאלה ותשובה).
- הילדים יכולים לזהות כמה ממחוות הדיבור.
- תרגול של תנועות ועיצורים יותר מודע.
- המשך תרגילי זריזות וריכוז, למשל בעזרת מוטות הנחושת.
- התנסות בתרצה גדולה וקטנה (אפשר גם לדחות לכיתה ד')
- אפשרות נוספת: ריקודי עם מעמים שונים, בליווי של כלי נגינה חיים (ילדי הכיתה גם מנגנים), חיבור לפולקלור של עמים שונים דרך התנועה והמוזיקה.
- הצגה לסיום השנה או של שליש: מסכת של טקסטים קצרים סביב בעלי מלאכה, בריאת העולם והאדם, גלגולו של מעיל.
כיתה ד'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
משעה שהילדים חצו את סף אמצע הילדות אנו נדרשים לפתח ולתרגל עמם כוחות נפש חדשים של דמיון ומוסריות. ההתנסות ההומוגנית בשפה הופכת כעת מובחנת יותר, למשל כאשר מופיעים מרכיבים דקדוקיים בלימוד שפת האם, וכך גם באוריתמיה. בדרך זו הילדים מפנימים דקדוק לא רק בהבנה אלא גם דרך רגשות ורצון. תנועה במעגל המכוון למרכזו מתחלפת כעת לעתים קרובות לתנועה עם הפנים לחזית, שנותנת מובן אחר למרחב. העצמאות המתפתחת יכולה להיות מלווה בתרגילי זריזות וריכוז מכל סוג ותרגול אינטרוולים (מז'ור, מינור, תרצה). באוריתמיה פעולה קודמת להבנה, כך שכל הבנה של פעיל וסביל בשיעורי דקדוק ושל מז'ור ומינור בשיעורי מוזיקה תובא רק במהלך כיתה ה'. האוריתמיה המוזיקלית עצמה יכולה להתחיל כעת.
הצעות תוכן:
- יסודות דקדוקיים של השפה מתוארים בצורות מרחביות (שמות עצם, פעלים, פעיל/סביל).
- תרגילי מוטות הדורשים מהירות וזריזות.
- תרגילי ריכוז, התמצאות המרחב, מודעות גופנית. למשל תרגול של צורות גיאומטריות מורכבות כמו מגן דוד, מחומשים וכיו"ב.
- במוזיקה חוויה של תרצה מז'ורית ומינורית.
- ללמוד להאזין, לנוע ולזהות את הפעמה והתנועה של גובה הצליל.
- תרגילי האזנה עם אינטרוולים מגוונים.
- המחוות הראשונות לצלילים ספציפיים, סולם דו-מז'ור.
- אפשרות לעשות אוריתמיה בשפה זרה (אנגלית, ערבית) תוך כדי תחושה של האותיות, העיצורים והתנועות בשפה זו. יפה לעשות גם הצגה בשפה זרה בסיום השנה.
כיתה ה'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
המשך עבודה עם צורות דקדוקיות. דגש מיוחד מושם כעת על עיצוב המחווה של צליל או מילה. ניתן לממש, לחוות ולהבין את היופי, הריתמוס והצורה בשפה. הגיאומטריה של דמות האדם מתגלית ונחווית באופן מודע בכוכב עם חמש הנקודות, אותו כבר צעדו בכיתות קודמות. הילדים צועדים צורה זו בכדי להתנסות בה במרחב. בזיקה לשיעורי היסטוריה אפשר לעבוד על טקסטים מתרבויות עתיקות. הלך הנפש של תקופת התרבות העתיקה נלמד ונחקר באמצעות צורת התנועה והמחווה האופייניות לו. ניתן לעבוד גם בפעם הראשונה באוריתמיה עם שירה לירית משיעורי שפה זרה. מלודיות עם שתי פעמות מתורגלות באוריתמיה מוזיקלית. תרגילי ריכוז וזריזות מעוררים וממריצים.
הצעות תוכן:
- צורות מורכבות יותר בקשר עם גיאומטריה שמגיעות לשיא בצורות "דיוניסיות" כגון אני, אתה, הוא/היא/זה.
- צורות דקדוקיות נוספות.
- תרגול צורות בכיוון חזיתי.
- טקסטים מתרבויות עתיקות. אופיין של תקופות התרבות השונות מתגלה באמצעות מוזיקה, מחווה ותנועה.
- שפות זרות באוריתמיה בדיבור.
- המשך תרגילי ריכוז וזריזות.
- סולמות מז'וריים שונים.
- מלודיות ומעגלים עם שתי פעמות.
- צועדים את כל הריתמוסים – בייחוד ריתמוסים יווניים.
- תרגילים פדגוגיים ספציפיים שניתנו על ידי שטיינר, למשל ריקוד שלום ומרץ או ריקוד הפלנטות.
- בכיתה ה' ישנם בתי ספר שעושים עם הילדים את "ריקוד הסרטים", זה משלב בין צורות גיאומטריות מורכבות לבין ריתמוס, קצב, מלודיה וחישה חברתית.
- ריקוד עם ישראלים יכולים לחזק את חווית התנועה והנם בדרך-כלל מאד אהובים על הילדים.
כיתה ו'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
במקביל לשיעורי גיאומטריה, מתרגלים במרחב מגוון מטמורפוזות ושינויים של צורות גיאומטריות (משולש, מרובע). תרגילים אלו תומכים ביכולות הצומחות בילדים להתמצאות והפשטה. בגיל זה אחדות התנועה, שהייתה מובנת מאליה עד כה, הופכת בהדרגה בלתי מאוזנת. תרגול ריתמוס וסימטריה ותרגול מרווחים מוזיקליים יכולים לסייע ביצירה מחדש של תואם בתנועה. ביצוע תרגילים עם מוט נחושת מסייע לילדים לעצב דימוי פנימי קוהרנטי לממדים המרחביים העצמיים; הוא מסייע לא רק בתואם התנועתי, אלא גם בשילוב מערך התנועה בזמן שהשינוי והגדילה הגופניים המהירים עלולים להוביל לאיבוד תחושה לגבולות הגופניים העצמיים. היסוד הדרמטי נכנס כעת לאוריתמיה בדיבור, מה שיכול להעשיר ולהעמיק את חיי הנפש של הילדים. האוקטאבה מבוטאת כאימפולס תנועה כללי בהליכה, קפיצה ומחוות דיבור, כמו גם במוזיקה. כל התרגילים חייבים לכלול התאמה של רצפי תנועה ותשומת לב לדיוק. הנושא הרומי של צורה וחוק, שמאפיין את תכנית הלימודים בכיתה ו', משתקף באוריתמיה על ידי הדגשה חזקה של כל הצורות הדקדוקיות.
מכיתה ו' ואילך יש לטפח במודע אספקטים חברתיים של האוריתמיה.
הצעות תוכן:
- עבודה על מרכיבים דקדוקיים בשפה.
- תרגילי מוטות יכולים לסייע מאד בגיל בו חוסר האיזון מתחיל להופיע.
- תרגול מטמורפוזה של צורות גיאומטריות עם כיוון לחזית.
- תרגול הסולמות המוזיקליים במחווה אוריתמית.
- מחוות אינטרוולים, במיוחד של האוקטאבה, עם הצורות המרחביות התואמות, בצעידה, קפיצה ועוד.
- תרגילי הקשבה, לדוגמה זיהוי מז'ור ומינור; אינטרוולים.
- תרגילי ריכוז וזריזות ידיים ורגליים קשים, למשל אלה הכוללים רצפי צעדים ומחיאות כפיים.
פעמים רבות עולה קושי מגיל זה ואילך כלפי האוריתמיה. דרך אחת לעבוד עם קושי זה הוא שיעורי בחירה בכיתות ו' עד ח'. בקבוצת בחירה ניתן לעבוד בצורה הרבה יותר אינטנסיבית ומקצועית וגם להראות לילדי כיתות קטנות יותר את פרי העבודה.
כיתה ז'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
כמו בשיעורי לשון, הילדים יכולים כעת לבטא באוריתמיה גוונים עדינים יותר של ביטוי לשוני, למשל משפטי תנאי ותרגילים שונים בהלכי נפש כגון עצב, עליזות, רצינות ומעל לכול שמחה. טרנספורמציות צורניות מורכבות יותר באוריתמיה מאפשרות התנסות במבנה מבחוץ. תרגילים ליציבה זקופה הופכים מודעים יותר, אלו ממשיכים בצורות שונות עד כיתה י"ב.
סגנון העבודה יותר אישי, קבוצות קטנות ולעיתים גם יחידים. במידת האפשר עבודה עם קבוצות קטנות. לשקול לימודי בחירה.
הצעות תוכן:
- מרכיבי הצורה הדקדוקית מתרחבים באמצעות מחוות דרמטיות.
- תנוחת כף רגל, תנוחת ראש, כן ולא; כהכנה למחוות הנפש בכיתה ח'.
- ואריאציות מורכבות של שינויים במחומש, משושה, משובע, מתומן.
- ריכוז, תרגילי רגל ומוט.
- סולמות מז'ור ומינור.
- צורות אינטרוולים.
- יצירות הומוריסטיות.
- פיסוק מוזיקלי/פואטי.
- פעמה/ריתמוסים.
- תרגילים פדגוגיים כגון הבט אל תוכך, הבט אל העולם.
- הצגה כחלק מפרויקט "בר המצווה" – למשל אגדה שמכוונת להופעה מול ילדי הגן או כיתות א', ב'.
כיתה ח'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
כל אופני הביטוי של יסודות מרחביים ונפשיים משולבים בשירים דרמטיים ארוכים יותר. חוקי היסוד של התנועות האוריתמיות מגיעים לנקודה, ממנה יהיה אפשרי להמשיך ולבנות בדרך חדשה בתיכון. בלדות ויצירות הומוריסטיות, עם הלכי הנפש והקטבים המנוגדים בחוזקה שלהם, תואמות לסיטואציה הפנימית של התלמידים בעת הזו. מחוות הנפש נדרשות כאן לאפיון 'עלילת' הבלדה. כמו כן, התלמידים נכנסים כבר למאבק של גיל ההתבגרות, עם התנסויות נפש חדשות. הם נעשים עצמאיים מהוריהם, יש להם רגשות עצמיים והם לעתים קרובות כאוטיים. מחוות הנפש מראות את המציאות של תנועות נפש והלכי נפש אלה. כולנו מרגישים צחוק, ידיעה, אך גם דכדוך ותאווה! באוריתמיה מוזיקלית הם יכולים לעבוד על צורות לקבוצות גדולות יותר, דבר המפתח מודעות חברתית. המתח בחילופים שבין מז'ור למינור הולם לשלב זה בחייהם.
הצעות תוכן:
- מחוות נפש מובעות עם הזרועות.
- בלדות, יצירות הומוריסטיות ומוזיקה תוך שימוש בצורות האינטרוולים.
- צורות דיוניסיות לחשיבה, רגש ורצון.
- עבודה אינטנסיבית של מז'ור ומינור.
- טרנספורמציות גיאומטריות, תרגילי מוט.
- תרגילי ריכוז בווריאציות רבות.
- תרגילים פדגוגיים שונים.
אספקטים ומטרות כלליים בתיכון
כיתות ט-י"ב
אספקטים ומטרות כלליים
שינוי מתודי ברור מתרחש בתחילת בית ספר תיכון. התרגילים שבוצעו ועלו בהדרגה לתודעה עד כה, נלקחים שוב ומעוצבים מחדש בתודעה שונה. טקסטים ויצירות מוזיקליות נוצרים בכוריאוגרפיה או מעובדים בחופשיות מתוך חוקים הקשורים בתנועות. המטרה כפולה. מצד אחד לתנועה חוקים משלה הקשורים כמובן יצירות ולאיכותיהן, מצד שני הצעירים לומדים לבצע ולחוות אוריתמיה כאמנות 'אקספרסיוניסטית'. שתי נקודות המבט קשורות אינטימית זו בזו.
בתרגילים הפדגוגיים מתרחש מעבר מתרגילי ריכוז לעבר תנועה דינאמית יותר. תנועה במרחב חייבת להשתנות מצורות גיאומטריות חמורות לצורות חופשיות ואמנותיות יותר. התלמידים נדרשים, יותר מחיקוי מעשי המורה, לפתח בהתמדה מוטיבציה ויכולת פנימית ליצירת צורות. הם לומדים לעשות שימוש במרכיבים השונים באופן עצמאי. השיעורים עצמם בנויים על ניגודים עזים, למשל דרך מפתחות מז'ור ומינור, הרמוניה ודיסוננס.
כיתה ט'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
- דינאמיקה של דיבור, מוזיקה, תנועה במרחב; היכרות והתנסות בקטבים
- שירים של משוררים שונים
- תפיסה ויישום מודע של צורת וגיאומטרית הגוף העצמי
- ביצוע ועיצוב עצמאי של מחוות
- מרכיב חדש: עיצוב הרמוניות
- דיסוננסים מינוריים/מז'וריים
הצעות תוכן:
- התלמידים מונחים לבצע בעצמם צורות ולשתף ביצירת צורות קבוצתיות (כוריאוגרפיה)
- עבודה מחודשת על מרכיבי היסוד של האוריתמיה
- עבודה אינטנסיבית על צעידה תלת שלבית, באופן זורם ומתמיד
- ריתמוס חופשי, אור/חושך, קול רם/רך וכדומה
- באוריתמיה של מוזיקה התלמידים עובדים בו זמנית עם הקולות המוזיקליים השונים, אקורדים, תנועות מלודיות חזקות, ריתמוסים וקצב.
- חזרה מסכמת על כל התרגילים הפדגוגיים שנעשו ביסודי ובשכבת הביניים, אך עם מודעות גדולה יותר
כיתה י'
נקודות מבט ונושאים כלליים:
- להבין ולכלול את הניגודים של אדם ועולם, צורה אינדיבידואלית ומעגל
- הגברת זריזות חיצונית ופנימית
- יצירת קשר לנושאי שיעור ראשי: ליריקה, היסטוריה (תרבויות עתיקות)
- ללמוד לבטא התנסויות נפש באמצעות מחוות
- השלמת הדינאמיקה על ידי פעולות נפש של חשיבה, רגש, רצון וביטוייהם התואמים
- מעבר מריקוד לתנועה חגיגית
- דינאמיקה מוזיקלית; המשכיות ודיפרנציאציה של מה שנלמד בכיתה ט'
הצעות תוכן:
- תרגילים בקטבים
- צעידה תלת שלבית
- מחוות דרמטיות
- מיון ותרגול מודע של צורות יסוד עבור נושאים חדשים
- צורות לכינויי שם, לשירה אפית, לירית ודרמטית. צורות לשיר, צורות לחריזה
- עבודה על יצירות מוזיקליות ארוכות יותר
- צורות קלסיות (לדוגמה רונדו)
- צורות קבוצתיות עליהן עובדים יחד
- תרגילי מוט עם דגש אסתטי
כיתה י"א
נקודות מבט ונושאים כלליים:
עצמאות בעיצוב תנועות ומחוות כמו גם של יצירות שלמות.
- לנוע בחופשיות ולעצב את המרחב 'הבלתי נראה' מאחור, שיכול להתמלא רק על ידי פעילות תודעתית
- עבודה סגנונית
- יצירת קשר לנושאי שיעור ראשי: בתולדות האמנות, במיוחד אפוליני-דיוניסי; ובזיקה לשיעורי אמנות: מחוות וצורות לאווירות צבע
- אסטרונומיה: תנועות פלנטאריות
- עבודת סולו
- פרשנות מוזיקלית קשה יותר ליצירות מורכבות
הצעות תוכן:
- ביטוי באוריתמיה לשירה בסגנונות שונים
- תנועות צבע
- צורות שקטות
- שפת המחוות
- תרגול איכויות הצלילים והמרווחים על בסיס מרכיבי יסוד שנלמדו
- תנוחות כף רגל וראש ביחס לדקדוק והלכי נפש
- תרגיל פדגוגי – אני חושב את הדיבור
כיתה י"ב
נקודות מבט ונושאים כלליים:
מבט כולל על כל אפשרויות הביטוי המוצעות על ידי אוריתמיה. חזרה על כל האלמנטים של הביטוי האוריתמי שנלמדו עד כה. דגש על ביצוע של יצירות מוזיקליות או של שירה גדולות ומורכבות על ידי כל הכיתה / שכבה. בין השאר כדאי לתרגל שירה מודרנית ועכשווית וכך גם יצירות מוזיקליות מודרניות.