תוכנית הלימודים בחינוך ולדורף
מבוא | אדם ואדמה | אמנות הדיבור | אוריתמיה | אמנות – ציור | אמנות – רישום, גרפיקה | גאוגרפיה | היסטוריה | חשבון ומתמטיקה | כימיה | מדעי החיים | מוזיקה | מלאכות יד | עברית ולשון | פיזיקה | תנ"ך
אדם ואדמה
הצעות תוכן ביסודי
הצורך בעבודת אדמה נראה בתקופתנו מובן מאליו. בתקופה בה הטכנולוגיה מאימת לבודד אותנו זה מזה והטבע סביבנו יש במגע עם האדמה, בעבודת השדה ובגידול של ירקות ופירות איכות של ריפוי. עבודת השדה והגינון יכולים להעניק לילדים (כמו גם למבוגרים) הבנה עמוקה יותר של הטבע, היות והם רוכשים ניסיון באמצעות פעילות ומגע קרוב עם האדמה. היא גם מטפחת בצורה היפה ביותר את כוחות הרצון והעשייה, כוחות שאחר-כך יכולים לבוא לידי ביטוי בכל תחום. עבודה והתבוננות במשך כמה שנים בגן הירק מפתחים את הרגש לדרך בה הטבע עובד. בנוסף מתפתחת האחריות, שהרי הגידולים תלויים בנו ובמעשינו.
המשבר האקולוגי בו מצוי העולם מדבר אל בני הנוער בקולות שונים אבל תמיד בצורה עזה וישירה. לעיתים הוא יכול להוביל לרגשות של חוסר ישע ותקווה, כאיום נורא שאין כל דרך להתגבר עליו. בגיל בו מכוונים הצעירים בעוצמה לעבר עתידם, הם מוצאים את רצונם משותק על ידי רגשות של ויתור ותסכול. ניתן להתמודד עם כך על ידי עבודה וטיפוח נכון של גינת בית הספר, עבודה בחוות חקלאיות ויציאה לתקופה מעשית בעבודה חקלאית. הצעירים חווים באופן ישיר כיצד המצב בגינה ובחווה מציב להם דרישות ישירות וכיצד המאמצים האישיים מביאים ליצירת 'חיים חדשים'. הם נוכחים לדעת, בצורה מעשית על-ידי עבודה ועמל, שלמעשיהם יש משמעות, הם יכולים לשנות. תקופת עבודה מעשית בחקלאות חשובה במיוחד בהקשר זה עבור כיתות ח' עד י"א.
שיעורי גינון ועבודת השדה התחילו באופן מסורתי, עם הקמת בתי ספר ולדורף הראשונים, בראשית גיל ההתבגרות. בימינו ולאור ההתפתחויות שחלו ביחס האדם לטבע מן הראוי לטפחם כבר מגן הילדים. לכל גן ובית ספר יש אפשרויות גינון שונות, בתלות בתנאי הסביבה. הגודל, הגיוון והסידור של גינת הגן ובית הספר ייקבעו הן על פי קריטריונים חינוכיים והן על פי תנאיהם. אם המרחב מאפשר זאת, האמצעים הבאים חיוניים:
- בית לגינון עם מרחב לעבודה עיונית ומעשית, במיוחד בתקופת הגשמים
- מחסן כלים בו כמה כלים מכל סוג
- משתלה עם אמצעים לשתילה, שתילה בעציצים, וגם מסגרות לשתילה מוקדמת
- משתלת עצים, גינת צמחי תבלין, עצי ושיחי פרי, ערוגות פרחים, מדשאות
- ערוגות ירקות, תבלינים ופרחים חד שנתיים לקטיף
- פינת קומפוסט
לימוד מיומנויות וידע בסיסי בעבודת גננית יסייעו לצעירים לפתח כבוד לכישורי הזולת. הם לומדים גם לבטוח בכישוריהם ולהעריך יותר את יכולותיהם. כל מיומנות נרכשת יכולה לתרום לחיזוק האישיות ולטיפוחה. העבודה הסדירה בשדה יכולה בנוסף להעניק יציבות במהלך תקופות של שינוי פיזיולוגי ופסיכולוגי. עבודה משמעותית מעוררות איכויות נפש כגון יראת כבוד, תודה, סבלנות ופליאה.חוש אחריות מעשי יכול להיות מושג בדרך הטובה ביותר כאשר הנערים מטפלים בחיות בית. אך הם חווים זאת גם כאשר הם מטפלים בחלקת אדמה כמה שנים, משביחים את הקרקע ולומדים כיצד להכין ולהשתמש בקומפוסט, או כאשר הם מגדלים צמחים רכים ומטפלים בערוגות, כולל קטיף גידוליהם. בנוסף מובילה העבודה עם האדמה: יפי הגינה ויחסי הגומלין הסדירים בין דברים טבעיים (צמחים, קרקע, חיות, מזג אויר, שמש ועוד), כמו גם ההתנסות במחזור הסדיר של עונות השנה להרגשה של הרמוניה ושלום.
אין לקחת את תוכנית הלימודים המוצגת להלן, על משימותיה ואפשרויותיה השונות כרשימה נוקשה, או כדרך היחידה בה ניתן לפעול. אלו רק אפשרויות, הצעות, שכולן נוסו במשך שנים בבתי ספר ברחבי העולם. יחד עם זה, גודל גינת בית הספר, מצבה, הקרקע, האקלים וגורמים מקומיים אחרים, משפיעים על הדרך בה אנו מגננים עם התלמידים.
הצעות תוכן:
גן וכיתות א' עד ה'
לימודי גינון וחקלאות מסודרים ומלווים בתודעה מתחילים בדרך-כלל בכיתה ו' בבתי ספר ולדורף. יחד עם זה, המגע עם האדמה, ליווי וטיפול בצמחים וכל הקשור לכך חשוב ביותר גם בגילאים הצעירים, החל מגן הילדים. רצוי שלכל קבוצת ילדים (קבוצת גן, כיתה, חוג, ילדים בשכונה) תהיה גינה, בה הם יוכלו לגדל ירקות, פירות ופרחים לפי העונה ומזג האוויר. חשובה ביותר החוויה של עבודת האדמה, המאמץ להכין את הערוגות, לזבל, לזרוע, לנקש עשבים, להשקות, לטפל, לקטוף או לקצור וכיו"ב, כמו גם הקשר שנוצר בין הילדים לאדמה, למזג האוויר ולצמחים.
כיתה ו'
היכרות עם וביצוע פעילויות מעשיות בסיסיות כגון:
- הכנת ערוגות
- הכנה ופיזור של קומפוסט
- עישוב וטיפוח הירקות
- טיפוח וקטיף
- לקצור דשא עם מגל
- הכנת צרורות פרחים או תבלינים
בכיתה ז' אפשר להוסיף:
- גידולים שדורשים טיפול מורכב יותר, שתילה עם דקר, שתילה בעציצים
- הכנת ופיזור קומפוסט
- ערבוב קומפוסט לזרעים ועציצים
- ידע בעיבוד קרקע וחפירה
- גילוי ההיסטוריה הגיאולוגית של האדמה מתחת לגן
- הכנת ערוגות חדשות. שימוש בחבל גינה ומסמן תעלות שתילה
- קטיף וניקוי ירקות לשוק
- מכירת תוצרת גן והשגחה על חשבונות
- קציר עשבי תבלין ועשבי תה והכנתם הנכונה
- הכנת מחצלות קש או קנים
הצעות תוכן בתיכון
בכיתה ח' ניתן להוסיף:
- עבודות כלליות בגינון, שדורשות מיומנות, סבלנות ומאמץ פיזי
- לקצור דשא עם חרמש. הכנת מספוא
- תיקון כלי עבודה ומבנים
- ייצור מזונות מהיבול (כבושים, תבלינים, מלח עשבים, ריבות; שימוש בשעווה אם יש כוורות)
- ללמוד לטפח צמחים והקרקע הדרושה להם. מחזורי גידול פשוטים ויתרונם/חסרונם
כיתה ט'
ישנם בתי ספר ולדורף שמוסיפים תקופה ארוכה של גינון וחקלאות, בה על פי רוב לומדים התלמידים על גינון נוף, בניית שבילים, מדרגות וגדרות, בריכות, פרויקטים של מחזור מים. (בנוסף או במקום נהוג לצאת לשבועות עבודה בעבודה חקלאית)
אפשר להוסיף:
- טכניקות הפריה נלמדות עיונית ומעשית
- טיפוח שיחים עם פרי רך, עצי פרי ושיחים דקורטיביים, גיזום
כיתה י'
הילדים לומדים את מסתורין ההרכבה (כפי שהציע שטיינר). ניתן לעסוק בנושא זה בעומק רב ולהשאיר מעט זמן לכל דבר אחר. תלוי כמה זמן רוצים להקדיש לנושא.
בתיכון
לימודי סביבה ואקולוגיה חופפים לגינון.
בתלות במשאבי בית הספר, אפשר לפתח הרבה מתוך פרויקטים מעשיים של סביבה וגן, במיוחד אלה הנוגעים לעיבוד עץ, הכולל הכנת קורות לנגרות ולנגרות בניין. ניתן אף לבצע בקנה מידה קטן טיפול ברזרבות טבעיות, ביוטופים ובריכות. התבוננות מדעית ממלאת כאן תפקיד חשוב. כל זה יכול להוביל לפרויקט אישי מעשי, מדעי או אמנותי.
תיארנו לעיל את תוכנית הלימודים המסורתית של בית ספר ולדורף. יחד עם זאת יש מקום להרבה המצאה וואריאציה, הדוגמאות שהובאו הנן רק קווים מנחים אפשריים.