המעגל בחינוך ולדורף | ירון זנבל

עיבוד של המאמר "Why do we have Circle Time throughout the Grades?" שכתבה Kolea Quincey מתוך WaldorfToday

בחינוך ולדורף נהוגה ושגורה העבודה עם הילדים במעגל מגילאי הגן, דרך כיתות ביה"ס היסודי ועד לתיכון.
מדוע למעגל יש מקום וחשיבות כה נרחבים בחינוך ולדורף? מה יש במעגל שהוא מתאים לעבודה בכל הגילאים?

למה מעגל? לאורך ההיסטוריה וכמעט בכל תרבות בעולם, המעגל נחשב לצורה מקודשת. כשילד, או כל אחד לצורך העניין, חובר למעגל, נוצר שוויון מיידי. אין אף אחד לפניך או מאחוריך. והכי חשוב – אף גב של ילד לא נמצא מולך.

המעגל נחשב לתצורה הרמונית. אדם מחובק ומוחזק באופן מיידי כאינדיבידואל שהוא חלק ממכלול. המעגל היא הצצה אל השלמות, האחדות והסדר האלוהי של היקום.
המרכיבים האיכותיים של מעגל אפקטיבי מתקיימים עבור כל קבוצות הגיל וההבדלים נעוצים במידת האתגר המדורגת ובחומר המתאים לגיל שמשלבים.
העבודה במעגל הופכת לחשובה ככל שהחברה שלנו מתקדמת יותר לכיוון טכנולוגיה ומתרחקת משיטות מסורתיות של אינטראקציה חברתית ולמידה קינסתטית.

מכיוון שהמעגל הוא דרך כל כך כלכלית וקינסתטית להבטיח שההיבטים הבאים, החיוניים להתפתחות בריאה ולמידה לכל החיים, אין לדלג עליו ולקיימו מדי יום:

אלמנטים של מעגל אפקטיבי

וקיימים היבטים רבים נוספים שנוכל להוסיף לרשימה.

מבחינה פדגוגית המעגל משמש כדרך לתמוך בלימוד התקופות השונות על ידי מתן אפשרות לילדים לחוות משהו מהתרבות, המיתולוגיה או תקופת ההיסטוריה הנלמדת כעת. לדוגמה, ךמידים הצועדים כחיילים רומיים או רועמים כמו תור הכועס! או לימוד של ריקוד ואלס מימי הביניים כדרך להחיות את התקופה.

המרכיבים של מעגל אפקטיבי

שיתוף פעולה
כדי להנחות את הילדים לקראת חיים מוצלחים ומספקים, עלינו לטפח בהם את יכולת שיתוף הפעולה שלהם עם בני גילם ועם המבוגרים בסביבתם. במעגל, כל אדם חייב לעשות כמיטב יכולתו כדי שהמעגל "יזרום" כהלכה.
כאשר התרגילים מכוונים בקפידה להתפתחות נכונה של הילד, התלמידים ירצו לחוות את השמחה שמביא ביצוע תרגיל מאתגר והרמוני.

תֵאוּם
פיתוח של שליטה בשרירים קטנים וגדולים הוא היבט חשוב של גוף פיזי בריא.

ריכוז
היכולת של האינדיבדואל להתרכז במכוון לצורך משימה פיזית או נפשית חיונית להתפתחות בריאה. הדבר יוצר הזדמנות לפתח שליטה בדחפים – היבט מכריע של חיים בריאים.

מודעות מרחבית
גבולות בריאים נלמדים ממשימות מעגל חוזרות ונשנות של התמצאות במרחב. במעגל ניתן לחקור את כל כיווני החלל באמצעות הליכה קדימה, אחורה, מימין לשמאל ומשמאל לימין. על ידי הוספת מקלות, מוטות ו/או שקיות שעועית, ניתן לחקור גם רת כיווני ה"מעל" ו"מתחת".

איזון
לפי רודולף שטיינר, הגוף האתרי הוא זה שמעצים אותנו בכוח לעמוד זקוף. תהליך השילוב של כל הגופים נעשה קל יותר אם כל אחד מהם חזק. למציאה והחזקה של מרכז הכובד שלנו יש השפעה מחזקת על האורגניזם כולו. מציאת ה'מרכז' שלנו עוזרת לנו להרגיש מקורקעים. איזון נותן לנו את האוריינטציה שלנו לכדור הארץ.

גיאוגרפיה של הגוף
כאשר ילדים נולדים, אין להם אוריינטציה לגבי היכן הם נמצאים במרחב. כאשר החושים שלהם מתפתחים, במיוחד ארבעת החושים הבסיסיים, הילדים מגלים את ידיהם, רגליהם ובסופו של דבר את כל "המפה" של עצמם. או אז הם מוכנים לגלות את שאר העולם! אם לא הפנמנו את ה'מפה' הזו של הגוף שלנו, לא נוכל ללמוד לנוע בקלות בחלל. על ידי שימוש בתרגילי מעגל נוכל להגביר בהדרגה את המודעות לברך ימין, יד שמאל וכו'.

שילוב מוח ימין/שמאל
בכל פעם שילדים ו/או מבוגרים מבצעים תרגילים המחזקים את הגשר בין ההמיספרה הימנית והשמאלית של המוח, יש לכך השפעה מיטיבה על מעבר דחפים חשמליים ומידע בין השניים. הדבר מסייע עם קואורדינציה פיזית כמו גם פעילויות מבוססות חשיבה כמו קריאה, לימוד מיומנויות חדשות והתמקדות.

פעילות קצבית
פעילויות קצביות הן הביטויים הפיזיים של התגובה המנטלית והרגשית של הפרט לקצב. הן פעילויות שאדם מגיב להן פיזית, חברתית ונפשית לדפוסים קבועים של קול. הם מקור לשמחה עבור רוב האנשים בכל הגילאים. באמצעות פעילויות אלו נרכשות ומתפתחות מיומנויות וחוש הקצב, רגשות מובעים, ניתן לחוות עקרונות בסיסיים של זמן, מרחב וכוח.

הרחבה והתכווצות
חיי היומיום שלנו מלאים בהיבטים של שאיפה ונשיפה. השנה ומחזוריה, היום והלילה וכמובן הנשימה שלנו – כולם כרוכים בעקרונות ההתרחבות וההתכווצות. אנחנו צריכים תמיד לשאוף כמורים לשלב עקרונות אלה בשיעורים שלנו. המעגל אינו שונה וההתאחדות וההפרדה כקבוצה עוזרת לווסת את הנשימה הכיתתית ולעורר את התודעה החברתית.

בניית מיומנות חברתית
על מנת ליהנות מחיי חברה בריאים, הפרט חייב להרגיש בנוח במצבים הדורשים שיתוף פעולה. ריקוד ושירה מספקים הזדמנויות אלו בסביבה בטוחה.

חוש ומיומנויות מתמטיים
לזמן מעגל יש יתרון נוסף בכך שהוא מאפשר לילדים לחוות חוויות קינסתטיות במתמטיקה. כל הגוף יכול להיות מעורב בספירה, ובארבעת הפעולות. המורים יכולים ליישם שקיות שעועית, מקלות, ריקודים ועוד על מנת לעזור לילדים להתמצא בתהליכים.

הנאה, סיבולת וחינוך גופני
המעגל צריך להיות מהנה, אירובי לעיתים, ומאתגר פיזית. הילדים צריכים להיות סמוקים בלחיים ולהיות מוכנים לעבודה בספר כשהמילה האחרונה של המעגל נאמרת.

עוד על מעגל גן החיות