חינוך אנתרופוסופי / חינוך ולדורף
ב-1919 פנה אמיל מולט, מנהל בית-החרושת וולדורף אסטוריה בשטוטגרט ואחת מהדמויות המובילות בתנועה של השילוש החברתי, אל רודולף שטיינר בבקשה לייסד בית-ספר לילדים של פועליו. תוך חודשים ספורים התמלאה בקשתו. בכנס הייסוד של בית-הספר, אשר מנה עם פתיחתו כ-250 ילדים (וגדל תוך שנים ספורות עד ל-800 ויותר), נתן רודולף שטיינר את מחזורי ההרצאות היסודיים של הפדגוגיה האנתרופוסופית: "ידע האדם", כבסיס המדעי לאמנות חדשה של החינוך, יחד עם מתודה ופרקטיקה של ההוראה המעשית בכל המקצועות. רודולף שטיינר היה מנהלו הראשון של בית-הספר, וליווה מקרוב את התפתחותו וצמיחתו, תוך שהוא מרחיב ומפתח את היסודות המדעיים והמעשיים של אמנות החינוך.
חינוך וולדורף מציג אלטרנטיבה חינוכית מיסודותיה הראשוניים ביותר של אומנות החינוך, ועד לפרטים של עיצוב ההוראה והתכנים. במרכז עומדת התמונה האנתרופוסופית של התפתחות הילד כישות של גוף, נפש, ורוח, מלידה ועד בגרות. התמורה שעובר הילד בתקופות השונות של חייו מתוארת במחקר האנתרופוסופי בפירוט רב, ותכנית הלימודים וצורת ההוראה משתנות בהתאם משנה לשנה; מתודת ההוראה ומעל לכל נפשו של המורה עצמו, חייבים להיות חדורים בכוח המחייה של האמנויות; החינוך, המבוסס על המדע של הישות האנושית השלמה, חייב לזרום בכיתה אל נפש הילד ככוח מרפא, החדור ברגשות העמוקים ביותר של יראת - כבוד לישות הצעירה המתפתחת; כך חוברים המדע, האמנות והמוסריות העמוקה יחדיו ליצירה של אמנות חינוכית חדשה אשר יעדה הוא, האדם השלם והחופשי, אשר עם הגיעו לבגרות יבחר בדרכו ובמטרת - חייו מתוך רצונו שלו, ויוכל להגשימן בעזרת מיטב כוחות הרוח, הנפש והגוף שעורר החנוך בתוכו. ענף מיוחד של החינוך האנתרופוסופי התפתח בעבודה עם ילדים ומבוגרים הזקוקים לטיפוח נפשי מיוחד.
כיום מונה התנועה החינוכית של וולדורף מאות בתי-ספר וגנים בכל רחבי תבל, והיא מתפשטת במהירות ההולכת וגדלה מדי עשור; במקביל מעמיק המשבר של הפילוסופיה, המדע והיישום החינוכי במערכות החינוכיות הממלכתיות והאחרות.
בישראל פועלים מעל 200 גני ילדים, כ-40 בתי ספר, וכן קהילה שיקומית שיתופית, כפר-רפאל", שליד באר - שבע.
בתי ספר | גני ילדים | מסלולי הכשרה
הספר חינוך ולדורף - עקרונות ויישומים
נכתב על-ידי מורי בית הספר ולדורף הרדוףתוכנית הלימודים בחינוך ולדורף
- מבוא
- אדם ואדמה
- אמנות הדיבור
- אוריתמיה
- אמנות – ציור
- אמנות – רישום, רישום צורות, גרפיקה
- גאוגרפיה
- היסטוריה
- חשבון ומתמטיקה
- כימיה
- מדעי החיים
- מוזיקה
- מלאכות יד
- עברית ולשון
- פיזיקה
- תנ"ך
מאגר המשאבים למורי ולדורף
מאגר המשאבים השיתופי של מורי ולדורף נועד בכדי לעורר השראה ולסייע בכתיבת תקופות וחומרי הוראה שונים בהתאם לתכנית הלימודים בחינוך ולדורף.פודקאסטים על חינוך ולדורף
- מסעות בחינוך | אלון ירושלמי והילה שקד
הילה שקד ואלון ירושלמי מדברים על מסעות בחינוך. להיות מחנך לוקח אותנו למסע התחנכות פנימי, כדי לגדל ילדים עלינו קודם כל לגדל את עצמנו. - עולמה של הילדות | ד"ר גלעד גולדשמידט
בסדרה של 10 פרקים מתאר ד”ר גלעד גולדשמידט את חינוך ולדורף (חינוך אנתרופוסופי) מזוויות ופנים שונים ומגוונים. בין השאר מתארת הסדרה את: עקרונות חינוך ולדורף, את הווי החיים בבית ספר ולדורף, את מקומה של האומנות בחינוך זה, את שאלת הסמכות אל מול החופש, את עקרונות הניהול של חינוך ולדורף ועוד.
סרטוני וידאו על חינוך ולדורף
59 סרטונים מרתקים שאספו בסמינר זומר בר"ג על חינוך ולדורף מהארץ ומהעולם, יענו לכם על כל השאלות הכי בוערות בתחום. כולל עדויות הורים ובוגרים, הסברים איך מלמדים מתמטיקה, חינוך לגיל הרך ועוד. מומלץ בחום רב! https://www.youtube.com/playlistמאמרים על חינוך ולדורף
- לקט מאמרים מיוחד להורי היסודי מבית אדם עולם
- המעגל בחינוך ולדורף | ירון זנבל
- תקופות בוטניקה בכיתות ה'-ו': לצמוח עם הילדים | ירון זנבל
- סיפורים (בע"פ) בחינוך ולדורף | ירון זנבל
- הצגות בחינוך ולדורף
- כיצד תומך תהליך ההצגה בכיתה י' בחינוך ולדורף בהתפתחות הילד | זיו רייטר
- תפקיד מנהל בית הספר, ניהול משותף, מנהיגות ואחריות בבית ספר ולדורף | רונן האן
- מוסיקה בחינוך ולדורף / אלישע אבשלום
- חינוך ולדורף – עקרונות יסוד ויישומים / גלעד גולדשמידט
- התפתחות ההליכה, הדיבור והחשיבה בגילאי 3-0 / ליאת מנקין
- חינוך מרפא בישראל / ראובן שלייב
- גיל ההתבגרות בחינוך ולדורף / ענת טסלר מסיקה
- הרצון בגיל ההתבגרות / ענת טסלר מסיקה
- מעט על מה שעומד מאחורי קוריקולום ולדורף בבית הספר התיכון / ענת טסלר מסיקה
- שלושה שלבים – תהליך הלימוד בשיעור הראשי בחינוך ולדורף: רצון, רגש וחשיבה יוצרת / ענת טסלר מסיקה
- משחקי דמיון (של פעם) בונים מיומנויות / אליקס שפיגל
על הקשר בין משחקי דימיון לפיתוח מיומנויות - חינוך והמציאות המודרנית / גלעד גולדשמידט
המאמר מנסה לבחון את דרכו של החינוך בעת החדשה לאור המאפיינים של המציאות המודרנית - חינוך לעצמאות ולחופש / גלעד גולדשמידט
המאמר בוחן את שאלת העצמאות והחופש, את התנאים הפנימיים לשאלות אלו ובוחן את הדרך החינוכית להשגתם. - משמעותה של תקופת הילדות - או הילדות, הזקנה ומותר האדם מהחיה / גלעד גולדשמידט
המאמר בוחן את משמעותה של תקופת הילדות על ידי ההשוואה בין החיה לאדם. - השינוי בסביבות גיל 12
תרגום ועריכה למאמר של הרמן קופקה - תכנית הלימודים בחינוך ולדורף - בית חינוך אלומות
- וגר לֶבֶד עם פלסטיק - מאת נועם שרון
- "הגענו אל הפַזה השנייה של חינוך ולדורף בישראל" - ראיון עם גלעד גולדשמידט, מורה הכיתה הראשון בישראל
- הנה, אכן חינוך-ולדורף יכול להיעשות! - ריאיון עם כריסטוף וייכרט, ראש אגף-החינוך בגתאנום
- חינוך ולדורף במדינה טוטליטרית: רעידת-אדמה בסין - מאת נועם שרון ומיכל זיו קרמר
- על הילדות, כוחות הרצון ושאלת החינוך לאינדיבידואליות עצמאית - מאת גלעד גולדשמידט
- ייחודו של החינוך האנתרופוסופי - מאת אלישע אבשלום
- נקודת המבט של תלמיד לשעבר - עדות אישית של לואיס שולץ ד"ר להנדסת חלל
- מחקר בלתי תלוי על בוגרי בתי ספר בשיטת ולדורף - קטעים מתוך מאמר שהופיע ב"דר שפיגל", 14.12.1981
- שאלות ותשובות על חינוך ולדורף - מאת אלישע אבשלום
- חוברת על חינוך ולדורף - מאת מורי בית הספר ולדורף הרדוף, סתיו 2000
- חינוך וולדורף והכשרת מורים במכללת דוד ילין - אלישע אבשלום
- הילכו שניים יחדיו? גישות לפתוח שותפות בין בתי ספר וולדורף למשרד החינוך
- עבודת גמר של גיורא אבידור 2014 - עקרונות ליישום תכנית הליבה של משרד החינוך בגני חובה ולדורף
- גנאחר, יוזמת החינוך האנתרופוסופי באזור מודיעין, מאי 2007
- 20 שנה לבתי ספר ולדורף בישראל - להעביר את זה הלאה
- הדמיון ככוח פעיל בהוראה ובלמידה - מיכל קרמר
- חינוך אנתרופוסופי - חינוך ולדורף - ביחס לזרם החינוך ההומניסטי ובחינתו לאור תיאוריות התפתחותיות העוסקות בארבעת מרכיבי התפתחות הילד
עבודת גמר של צחי אמיר (קובץ PDF)
- יום השואה בחינוך ולדורף - אסופת מקורות
- טקסי יום השואה ולימוד השואה בבית הספר היסודי לאור מדע הרוח
- שלי נתיב, 2010
- ציורי לוח בחינוך ולדורף
- לוח וגיר - ציורי הלוח בחינוך וולדורף, עבודה סמינריונית – בנושא תרבות חזותית.
- שלי נתיב, 2014
- ימי מונדיאל - אסופת קישורים על ההתייחסות למשחק הכדורגל בחינוך ולדורף
- אסופת קישורים לקראת החופש הגדול
- אסופת קישורים לקראת חג שבועות
- על הערכות ועל תעודות בחינוך ולדורף
טכנולוגיה, ילדים וחינוך ולדורף
- חינוך וטכנולוגיה או: מה הוא מקומה הנכון של הטכנולוגיה בחינוך ובהוראה? / גלעד גולדשמידט
מה משמעות הטכנולוגיה בחינוך ומה משמעות החינוך בעידן הטכנולוגי? מאמר זה בוחן שאלות אלו ומנסה לתת כמה תשובות חינוכיות. - על גלישה באינטרנט - מאת שלומית אידיסיס
- משחקי מחשב - מאת שלומית אידיסיס
- המחשב - התגלות טכנולוגית של הסף הרוחי - מאת גוטפריד סטראובה
- טכנופוביה, טכנופיליה ונקודת האיזון
- תכנית לשילוב הוראת המחשב בחט"ע, ירון זנבל
- הרהורי פלאפון - מכתב בנושא השימוש בפלאפונים - שלומית אידיסיס
- השרדות - מכתב של המחנכת שלומית אידיסיס מזומר להורי כתה ג בעניין התכנית "השרדות"
- שוליית הקוסם: יתרון הרוח על המכונה דאגלס גרווין
עבודות גמר
- עיון בקוריקולום התרבותי-היסטורי בחינוך וולדורף | יפתח שילוני
- חינוך וולדורף כפלטפורמה לשימור הזמר העברי המוקדם | חנה טל אליאן
- תיאטרון בובות בביה"ס היסודי | נגה יצחקי
- תפיסות של מחנכים במסגרות חינוך ולדורף לגיל הרך את העבודה הרפלקטיבית שלהם בהקשר לעבודת הצוות | עפר גן אור
- לאן נושבת הרוח? סוגיות ביישום אלמנטים מחינוך וולדורף בתלמוד תורה חרדי | גיורא אבידור
- העקרונות הפדגוגיים של החינוך האנתרופוסופי בגיל הרך | כרמי ינון
- אמנות החינוך ומלאכת החיים: חשיבותה ומשמעותה של האמנות בחינוך ולדורף | נגה הראל
- מהם ארבעת הטמפרמנטים וכיצד עובדים איתם בבית ספר ולדורף? | חייקי לביא
- עבודת העץ בתיכון ולדורף | גיא כהן
- כיצד מתמודד בוגר בית ספר וולדורף עם החיים הבוגרים שלאחר סיום בית הספר? | ליה סילברברג
- אפיון וניתוח התרבות הארגונית בבית ספר ולדורף | אסף אשל
- כיצד מורים בחינוך ולדורף מתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז בקרב ילדים בבית ספר יסודי | שקד אליאס
- תרומתה וחשיבותה של הוראת השפות הזרות בכיתות א'-ב' בחינוך ולדורף | דפני ססיל ליטמן כהן
- כיצד תומכת תוכנית הלימודים ברישום צורה בבית הספר היסודי את התפתחות הילד? | אומר אהרון
- סיפורת והתפתחות הילד | דוד בניהו
- פתיחת בוקר בעבודה בחווה | עמית גל
- מקומה של האסתטיקה בחינוך ולדורף | אורי גלעדי
- הכיתה כמרחב להתחנכות | אורי עברי
- הומור בחינוך האנתרופוסופי | שרה מלכה
- הומור וחינוך ולדורף | ליאת אדלר
- משמש לירח: משימת ההתפתחות של המחנך | שרון הררי
- הקניית כתיבה וקריאה בבית ספר ולדורף | זהר פלג
- חינוך מיני בגישת ולדורף | סתיו אברהמי
- האידאולוגיה הרביעית? – חינוך ולדורף בראי שלוש אידאולוגיות העל | מי-טל רחמני
- חינוך לאורינות מדיה בחינוך ולדורף
- כיצד תומך תהליך ההצגה בכיתה י' בחינוך ולדורף בהתפתחות הילד | זיו רייטר
- חינוך ולדורף כחינוך הומניסטי | גל אשל
- שנים עשר החושים לאור האנתרופוסופיה ומשמעותם לחינוך | רעות אתרוגי
- האם תכנית הלימודים במדעים בכיתות ו' ז' ח' בבתי ספר ולדורף הולמת את התפתחות הילד? ואם כן כיצד? | תום נוימן
- האם וכיצד עקרונות יסוד מתוך הפסיכולוגיה החיובית באים לידי ביטוי בחינוך וולדורף בשביעון השני | יובל קפל
- דרכים ליישום החינוך העמלני באמצעות עבודת אדמה | עמיר פרי
- מה בין חינוך ולדורף לבין החינוך 'מבוסס-טבע' בעבודת גן הילדים | אביב קידר
- התאמות בחינוך ולדורף – השוואה בין מאפייני חינוך ולדורף חילוני לבין דתי יהודי | ענת עציץ
- הוראת המוזיקה בשנים הראשונות בבית ספר ולדורף | מוטי עמיר
- כיצד לימודי האומנות הפלסטית בתיכון ולדורף תומכים בהתפתחות הנוער? | עפרה קנה
- סמכות המחנך בחינוך ולדורף | אשר וזה
- כיצד תומכים המבנים שבהם שוכנים בתי ספר וגני וולדורף בפעילות החינוכית המתרחשת בתוכם? | עדי בלוכביץ
- מימוש פילוסופית החינוך האנתרופוסופי במבני חינוך ולדורף | יהלי קפל ואיתמר נייגר
- האם וכיצד נותן חינוך וולדרוף מענה לילדים אשר חוו טראומה בילדותם? | עידן יהב
- על סינתזה ואנליזה בהוראת המתמטיקה בחטיבת הביניים | ניצן פריימן
- התפתחות לימודי השירה והמוזיקה בבית ספר ולדורף ומשמעותם לחינוך ולהוראה | מור גולדשמידט
מידע נוסף על חינוך ולדורף ניתן למצוא באתר חינוך ולדורף בישראל